در این مقاله از وب سایت پیکا همراه با شما به موضوع تولید گوجه فرنگی در گلخانه می‌پردازیم. امروزه گوجه‌فرنگی و فراورده‌های آن به یکی از بزرگترین و مهم‌ترین تولیدات کشاورزی و صنایع غذایی تبدیل شده است. امروزه به دلیل روشن شدن خواص گوجه‌فرنگی مصرف و تولید آن افزایش یافته است و بسیاری از کشاورزان به کشت گلخانه ای روی آورده‌اند. در ادامه به بررسی تولید و کشت گوجه‌فرنگی خواهیم پرداخت.

کشت گوجه‌فرنگی گلخانه‌ای

کشت گوجه‌فرنگی گلخانه‌ای هم به صورت بذر و هم به صورت مستقیم قابل انجام است. دمای مناسب برای کاشت بذر گوجه باید بالاتر از ۱۰ درجه سانتی گراد باشد. برای کاشت بذر گوجه فرنگی در گلخانه لیتدا باید خزانه بذرکاری تولید شود و پس از آن‌که نشایی شد به محل کشت آن را انتقال داد. این خزانه بذر می‌تواند در گوشه ای از گلخانه باشدو بهترین زمان برای انتقال نشا گوجه‌فرنگی به محیط گلخانه و کشت آن زمانی است که ارتفاع نشا بین ۲۰ تا ۳۰ سانت باشد و فبل از انتقال خزانه را آبیاری کنیم.

می‌توان گفت در گلخانه‌ها کشت گوجه به صورت جوی پشته‌ای همراه با آبیاری قطره‌ای یا بر روی پوشش‌های پلاستیکی با آبیاری قطره‌ای انجام می‌شود.

تولید گوجه فرنگی در گلخانه
تولید گوجه فرنگی در گلخانه

شرایط محیطی جوانه زنی بذر گوجه فرنگی

به طور کلی میانگین زمان جوانه‌زنی بذر گوجه در گاخانه‌ها حدود ۴ تا ۶ روز می‌باشد. همچنین زمان میوه دهی پس از کشت نشا بین ۶۰ تا ۹۰ روز است. بهترین دما برای جوانه زنی بذر ۲۵ تا ۳۰ درجه سانتی گراد است. می‌توان گفت هرچه دمای گلخانه پایین‌تر باشد جوانه‌زنی کندتر خواهد بود. از زمان کشت بذر ت جوانه‌زنی به نور نیازی نیست ولی بعد از جوانه زدن باید نور طبیعی یا مصنوعی فراهم کرد.

آبیاری گوجه‌فرنگی گلخانه‌ای

آبیاری در هنگام جوانه‌زنی باید به صورت مه پاش و ملایم باشد تا بذرها آسیب نبینند. بهتر است در روزهای گرم و تابستانی آبیاری باید چند بار در روز ولی در روزهای زمستانی و سرد باید هر دو روز یکبار انجام شود.

همچنین می‌توان از نوار تیپ برای آبیاری استفاده کرد . نوار تیپ‌های مختلفی با فواصل آبدهی ۱۰، ۲۰ و ۳۰ سانتی در بازار موجود می‌باشد. آبدهی نوارهای تیپ با یکدیگر متفاوت است و به طور کلی برای آبیاری گوجه‌ گلخانه‌ای از نوار تیپ ۲۰ سانتی استفاده می‌شود.

تراکم کشت گوجه‌فرنگی گلخانه‌ای

تراکم کشت گوجه‌فرنگی گلخانه‌ای به پارامترهایی مثل: نوع گوجه‌فرنگی، ابعاد گلخانه، زمان کشت، ویژگی خاک، شرایط محیطی و نحوه هرس بستگی دارد. به طور کلی متوسط تراکم بوته برای گوجه گلخانه‌ای جیزی حدود ۳ بوته در هر متر مربع است. باید توجه داشت که تراکم بیش از حد موجب افزایش محصول نمی‌شود و کیفیت میوه را به همراه دارد. بنابراین برای جلوگیری از بروز اختلالات تغذیه‌ای و شیوع بیماری باد تراکم استاندارد را رعایت کرد.

تولید گوجه فرنگی در گلخانه

کوددهی گوجه‌فرنگی گلخانه‌ای

یکی از مهمترین عملیاتی که در پرورش گوجه‌فرنگی گلخانه‌ای باید به آن توجه داشت کوددهی و تغذیه مناسب بوته‌ها است. کوددهی پایه در ابتدای آمادهسازی بستر باید به خاک اضافه شود. میتوان با هم زدن خاک کودها را تا عمق خاک فرستاد. کودهای پایه مخلوطی از کودهای حیوانی و شیمیایی است.  کودهای شیمیایی شامل فسفر، پتاسه، منیزیم، ازت و مواد تنظیم اسیدیته خاک است. کوددهی بسته به نوع نشا باید هر ۳ هفته یک بار انجام شود.

در مرحله رشد گوجه‌فرنگیببه عناصری مانند فسفر، پتاسیم و ازت نیاز است. باید تعادل را در هنگام کددهی رعایت کرد، به طور مثال مصرف بیش از اندازه ازت باعث سوختگی گیاه و مانع جذب پتاسیم و کلسیم می‌شود. کودهای حاوی آهن، مس، منگنز، روی، مولیبدن و بر را معمولا به طور همزمان به صورت محلول پاششی بر روی برگ‌ها استفاده می‌کنند.

هرس گوجه‌فرنگی گلخانه‌ای

پس از کشت نشا گوجه‌فرنگی و هدایت عمودی آن رشد نشا انجام می‌شود. وقتی که ارتفاع بوته به ۷۵ سانتی متر رسید باید جوانه‌های انتهایی آن قطع شود. اگر گیاه شما از گونه رشد قوی باشد پس از چهار برگی شدن قطع جوانه از بالای برگ چهارم انجام می‌شود. این قطع باعث می‌شود که رشد به دوشاخه فرعی برسد.

کنترل آفات گوجه‌فرنگی گلخانه‌ای

یکی از شایع ترین آفات گوجه مگس مینوز است، که به سطح برگ گوجه‌فرنگی آسیب می‌رساند. می‌توان با نصب توری و احداث اتاقک ورودی و نصب فن دمنده این آسیب را کاهش داد. از دیگر آفات گوجه میتوان به مگس سفید که پشت برگ و ساقه گیاه گوجه‌فرنگی را درگیر می‌کند اشاره کرد. این مگس را می‌توان با نصب توری یا احداث اتاقک ورودی و نصب فن دمنده کنترل کرد.

تولید گوجه فرنگی در گلخانه

می‌توتن گفت پروانه مینوز مضرترین آفت برای گلخانه گوجه‌فرنگی است. مینوز نیز می‌تواند به تمام قسمت‌های گوجه‌فرنگی گلخانه‌ای به جز ریشه آسیب ‌رساند. با روش قرنطینه کردن گلخانه، استفاده از نشاء سالم و با کیفیت برای کشت گوجه‌فرنگی، تله نوری و فرمونی این آفت را کنترل کرد.

برداشت گوجه‌فرنگی گلخانه‌ای

برای بردات بذ بید ابتدا از رسیدن میوه آگاه شد.  گوجه ای رسیده است که مواد اطراف بذر ژله‌ای شده باشد و با شی تیز بتوان آن را از بذر جدا کرد. اگر بخواهید گوجه را در بازارهای محلی عرضه کنید باید زمانی که میوه رسیده و سفت باشد اقدام به برداشت آن کنید. اگر بازار شما دور باشد باید زمانی که به مرحله سبز رسیده باشد آن را بردلشت کرد. اگر برای مصرف خانگی باشد زمان برداشت هنگامی است که رنگ و اندازه آن کامل شده باشد.

منابع:

https://etarh.com/

http://www.irrigationshop.ir