در این مقاله از وب سایت پیکا همراه با شما دوستان همیشگی به موضوع نحوه کاشت درخت بادام خواهیم پرداخت. بادام گیاهی است که در صنایعی همچون آب نبات سازی، مواد غذایی پخته، شیرینی پزی و روغن فرآوری شده استفاده می شده است. درخت بادام برگ‌های باریکی دارد و ارتفاع آن بین ۱.۵ تا ۷ متر می‌رسد. بادام تلخ و شیرین دو نوع متفاوت از بادام هستند که برای کاشت باید نوع شیرین آن را بکارید چرا که بادام تلخ دارای سیانید است. بنابراین قبل از خرید نهال بادام باید بسیار دقت کنید.

نحوه کاشت درخت بادام
نحوه کاشت درخت بادام

اب و هوای مناسب درخت بادام

گیاه بادام در آب و هوای مدیترانه ای و تابستانهای گرم و خشک و زمستانهای معتدل و مرطوب رشد خوبی خواهند داشت. مناسب‌ترین دمای برای رشد درخت بادم ۱۵ تا ۳۰ درجه سانتی گراد است. جوانه درخت بادام  بین ۳۰۰ تا ۶۰۰  ساعت نیاز سرمایی زیر ۷ درجه سانتی گراد دارد.

خاک مناسب کشت بادام

 بادام در خاکی با زهکشی مناسب وعمق مناسب باید کاشته شود. این درخت در طیف وسیعی از انواع خاک رشد می کنند و در خاک شنی، لومی یا خاک رس می‌توانید این درخت را بکارید. بهتر است گودال کاشت تقریبا دو برابر عمیق تر از تراکم ریشهو گسترش ریشه در گودال باشد.

این درخت در خاک‌های اسیدی ، خنثی و قلیایی رشد می‌کند ولی بهترین پی اچ یا اسیدیته برای رشد درخت بادام حدود ۶.۵ است.

نحوه کاشت درخت بادام
نحوه کاشت درخت بادام

کاشت درخت بادام

شما می‌توانید برای کاشت درخت بادام هم از نهال استفاده کنید و هم دانه‌های فراوری شده را در خاک بکارید. در ابتدا خاکی که می‌خواهید دانه یا نهال را  را در آن بکارید، به خوبی شخم بزنید تا بافت خاک شما نرم و سبک شود. سپس دانه را در عمق ۲  تا ۵سانتی‌متری بکارید و روی آن را با خاک بپوشانید. بهتر است کاشت بذر بادام را در فصل پاییز انجام دهید، چرا که با این کار دانه زیر خاک، زمستان را به راحتی سپری کند و در فصل بهار جوانه می‌زند و سر از خاک بیرون می‌آورد. نکته دیگر که در کشت نهال بادام باید به ان توجه داشته باشید فاصله نهال‌ها از یکدیگر است. بهترین فالصه بین ۶ تا ۹ متر است.

آبیاری درخت بادام

آبیاری درخت بادام در سال اول پس از کاشت باید هفته ای یک بار به صورت مرتب باشد. توجه داشته باشید که از سال دوم آبیاری کاهش پیدا می‌کند و می‌توانید ۲ یا ۳ هفته یکبار این درختان را آبیاری کنید. همچنین تنظیم آبیاری به دلیل جلوگیری از غرق شدن ریشه در آب و خشک شدن خاک بسیار مهم است.

هرس درخت بادام

امروزه در کاشت ‌های جدید درخت بادام براساس اصول باغبانی دو نوع هرس صورت می‌گیرد.:

نحوه کاشت درخت بادام
نحوه کاشت درخت بادام

۱-هرس شکل:

هرس شکل درخت بادام به صورت جامی است. معمولا در گ.نه‌هایی از این درخت که شاخه‌های آن  به شکل افقی رشد می‌کنند درخت را پا‌بلند می‌گیرند و آن‌را به اندازه ۱۲۰ سانتی‌متری قطع می‌کنند. ولی در گونه‌هایی که شاخه‌ها رشد عمودی دارند  طول تنه را ۶۰ تا ۱۰۰ سانتی‌متری در نظر می‌گیرند. در سال دوم رشد بادام بالا‌ترین جوانه روییده از محل قطع را به عنوان جایگزین تنه اصلی انتخاب می‌کنند و آن را بالاتر از بقیه شاخه‌ها هرس می‌کنند. سپس بقیه شاخه‌ها را در چهار طرف این محور و کوتاه‌تر از شاخه جایگزین هرس می‌کنند. در سال سوم از رشد این درخت نیز شاخه‌های فرعی درجه یک را به طول۳۰ سانتی‌متر نگه می‌دارند و بقیه شاخه‌ها جدا می‌شود. در سال چهارم که اسکلت درخت تشکیل می‌شود، دیگر سربرداری انجام نمی‌گیرد. زمان انجام این نوع هرس اسفند در هنگام خواب زمستانی درخت است.

۲-هرس سالیانه:

 درخت بادام چندان نیاز به هرس سالیانه ندارد و در هر دو تا سه سال یکبار شاخه‌های خشک  و آفت‌زده آن را قطع می‌شوند. در هرس سالیانه باید ت.جه داشته باشید که پاجوش‌ها هر ساله حذف شود.

منابع:

http://www.agrigreenlife.com

http://sabzaneh.com