در این مطلب از وب سایت پیکا همراه با شما دوستان همیشگی به موضوع راه های عمومی مبارزه با قارچ خواهیم پرداخت. یکی از چالش‌هایی که کشاورزان همواره با آن روبه‌رو هستند مبارزه با قارچ است،که وجود آن ضررهای جبران ناپذیری به محصولات کشاورزی خواهد زد. می‌توان گفت منشا برخی از بیماری‌های محصولات کشاورزی و گیاهان قارچ‌ها می‌باشند. بنابراین کشاورزان باید نسبت بیمار قارچی گیاهان اصولی و مواردی را رعایت کنند تا از این اتفاق جلوگیری کنند. در ادامه به راه‌های مبارزه با قارچ‌ها خواهیم پرداخت.

روش‌های مبارزه با قارچ‌ها

همان طور که گفته شد بسیاری از بیماری گیاهان یه دلیل وجود  قارچ به وجود می‌آید. این قارچ‌ها ضرر و زیان‌های اقتصادی بساری به محصولات کشاورزی می‌رسانند و موجب آسیب رسیدن به گیاه خواهد شد. بنابراین برای جلوگیری از بیماری گیاهی، کاهش آلودگی محصول، افزایش محصولات کشاورزی و جلوگیری ار نابودی محصولات کشاورزی استفاده از قارچ‌کش پیشنهاد می‌شود. قارچ کش‌ها به دلیل قابلیت زیادی که در از بین بردن بیمار‌های گیاهی دارند باید به صورت سالانه توسط کشاورز استفاده شود. در ادامه به طبقه بندی قارچ کش‌ها خواهیم پرداخت.

راه های عمومی مبارزه با قارچ
راه های عمومی مبارزه با قارچ

طبقه بندی انواع قارچ کش‌ها

قارچ‌کش‌ها براساس موارد زیر طبقه بندی می‌شوند:

  • میزان تحرک در گیاه
  • نقش در محافظت از گیاهان
  • طیف فعالیت
  • نحوه اثر
  • گروه شیمیایی

انواع قارچ کش‌ها:

قارچکش لاماردور:

این قارچ کش ساخت کشور آلمان است. این  قارچکش با طیف اثر بخشی زیاد و موثر روی بیماری‌های بذر و  بیماری‌های مربوط به خاک باعث ایجاد تعادل خوب  فیزیولوژیکی در گیاه و  تنظیم رشد در گیاه می شود. همچنین این قارچکش  یک ضدعفونی کننده بذر به حساب می‌آید و روی بیماریهای کفک برفکی تاثیر به سزایی دارد.

قارچ کش کولیس:

این قارچ کش جهت کنترل سفیدک سطحی به میزان  نیم در هزارکولیس استفاده می‌شود و باید توجه داشت که در خاک کاربردی ندارد .کولیس توسط برگ گیاهان جذب می‌شود و در آن منتشر می‌شود و تمام بافتها را پوشش می‌دهد. همچنین در پشت برگ نیز بیماری را به خوبی کنترل می‌کند.

راه های عمومی مبارزه با قارچ
راه های عمومی مبارزه با قارچ

قارچ کش رانمن:

رانمن ساخت کشور ژاپن جدید ترین قارچ کش بازار برای مبارزه با سفیدک داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرد. عملکرد این قارچ کش به طور محافظتی با اثر تماسی می‌باشد. همچنین رانمن دارای خاصیت سیستمیک محدود است و به صورت حرکت به سمت جوانه ها قدرت کنترل بیماری در برگهای جدیدی که پس از سمپاشی ظاهر می‌شوند را نیز دارد. این قارچ کش بیماری های ناشی از قارچهای فیکومیست را کنترل می‌کند.

قارچ کش اپوس:

این قارچ کش نیز ساخت آلمان است که جهت کنترل سفیدک سطحی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

قارچ کش دومارک:

دومارک ساخت کشور ایتالیا است که برای کنترل سفیدک حقیقی سبزیجات و جالیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. این قارچ کش بر لکه سیاه اثر بخشی زیادی دارد.

قارچکش مونسرن:

مونسرن قارچ‌کشی غیر سیستمیک است که با خاصیت حفاظتی و دوام اثر طولانی می‌باشد. این قارچ کش در درمان بیماری شوره سیاه به کار می‌رود.

قارچ کش بایکور:

بایکور که ساخت آلمان است جهت کنترل لکه سیاه و  سفیدک حقیقی جالیز و گیاهان زینتی مورد استفاده است.

قارچ کش ردومیل:

ردومیل جهت کنترل بیماری‌های خاکزی مثل پوسیدگی‌های ریشه به کار برده می‌شود.

قارچ کش توپسین:

توپسین علیه بیماری‌های سیاهک گندم، پوسیدگی سفید ریشه های گیاهان و پوسیدگی آرمیلاریائی ریشه در درختان میوه سردسیری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

قارچ کش کاربندازیم:

این قارچ کش روی بسیاری از پاتوژن‌های قارچی خطرناک اثر بخشی زیادی دارد. کاربندازیم برای پیشگیری و درمان از طریق ریشه و نسوج سبز، جذب و منتقل می‌شود. همچنین دارای نمک‌های فسفات، هیدروکلراید و هیپو فسفیت است.

قارچ کش متالاکسیل – مانکوزب:

این قارچ کش از ترکیب دو نوع قارچ‌کش است که برای کنترل سفیدک دروغی جالیز به میزان مصرف ۲ در هزار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

منابع:

 

http://www.payesh8523.ir/