مادر شدن یکی از زیباترین احساسات در جهان برای هر زنی است.
فارغ از تمام سختی ها و شیرینی های این دوران بخش هایی در رابطه با مراقبت های این دوران وجود دارد؛ که رعایت آنها مهم است. یکی از این بخش ها تغذیه است که شامل بخور نخورهای مادر می شود.
مصرف هندوانه در دوران بارداری فواید زیادی دارد از جمله:

 

۱. هندوانه در دوران بارداری سوزش سردل را کاهش می دهد:

هندوانه برای معده و مجراهای غذایی بسیار آرامش بخش است. زنان باردار از مشکلات گوارشی مانند اسیدیته و سوزش سر دل رنج می برند. هندوانه دارای ویژگی های خنک کننده ای است که به کاهش این مشکلات کمک می کند.

۲. کاهش تورم پا و دست در دوران بارداری با خوردن هندوانه:

ورم پا و دست، در دوران بارداری بسیار رایج است. هندوانه حاوی محتوای آب بالایی است که مسدود شدن رگ ها و عضلات را کاهش می دهد و در نتیجه کمک می کند تا از تورم جلوگیری شود.

۳. هندوانه در دوران بارداری حالت تهوع صبح را کاهش می دهد:

مصرف هندوانه در صبح، آرامش بخش است. همچنین خواص تغذیه ای و انرژی دهنده ای دارد که از وقوع بیماری صبح جلوگیری می کند. پیشنهاد میدیم روز خود را با یک لیوان آب هندوانه تازه شروع کنید. حتما یکبار امتحان کنید.

۴. هندوانه در دوران بارداری از کمبود آب جلوگیری می کند:

به همه زنان باردار توصیه می شود آب زیادی برای جلوگیری از کم آبی بدن مصرف کنند. زیرا کم آبی باعث انقباضات زودرس و درنتیجه منجر به زایمان زودرس شود. هندوانه حاوی بیش از ۹۰% آب است و خوردن آن یک راه عالی برای هیدراته شدن است.

۵. کاهش گرفتگی عضلات با هندوانه در دوران بارداری:

در دوران بارداری، یک خانم از طیف گسترده ای از تغییرات می گذرد. اضافه وزن و تغییرات هورمون ها که سبب درد عضلات و استخوان ها می شود. مصرف هندوانه با هر شکل به بدن کمک می کند تا با این تغییرات بهتر عمل کند و گرفتگی عضلات را کاهش دهد.

۶. جلوگیری از رنگدانه ها و لکه های پوستی در دوران بارداری با خوردن هندوانه:

بسیاری از زنان باردار مبتلا به پوست رنگی هستند این مشکل تحریک کننده می تواند لذت را از حاملگی بگیرد. هندوانه حرکات روده را صاف و هضم غذا را آسان می کند این به نوبه خود، بافت پوست را به خوبی تحت تاثیر قرار می دهد ؛ رنگ آمیزی پوست در قسمت های مختلف بدن به وسیله پاکسازی منظم بدن به حداقل می رسد.

۷. هندوانه برای تقویت ایمنی در دوران بارداری:

هنگامی که حامله هستید، بدن شما برای دو نفر رشد می کند. هر گونه اتفاق در سلامتی شما می تواند به طور مستقیم بر رشد و تکامل فرزندتان تأثیر بگذارد.
خوردن هندوانه به طور مرتب می تواند به تقویت ایمنی بدن کمک کند. این میوه حاوی لیکوپن است، آنتی اکسیدانی که مسئول رنگ قرمز هندوانه می باشد. حدودا به میزان ۵۰ درصد باعث کاهش احتمال ابتلا به پره اکلامپسی می شود. همچنین نقش مهمی در ایمنی شما دارد که ممکن است در دوران بارداریتان کاهش یابد.

۸. هندوانه در دوران بارداری برای درمان یبوست:

یبوست یک مشکل شایع در دوران بارداری است. هندوانه یک درمان ایمن و قابل اعتماد برای اختلالات حرکات روده است. این میوه غنی از فیبر است که تشکیل مدفوع را تسریع می بخشد. و باعث کاهش فشار برای روده می شود.

۹. هندوانه در دوران بارداری جوش های ناشی از گرمی بدن را تسکین می دهد:

بارداری همچنین باعث گرمای بیشتر بدن شده، که باعث بروز جوش و خارش می شود. هندوانه با خواص خنک کننده و آبرسانی، یک راه حل عالی برای این بثورات است. این میوه تابستانی همچنین از خشکی مداوم پوست جلوگیری می کند، بدن را هیدراته و بدون خارش می کند.

۱۰. درمان عفونت ادراری (UTI) با مصرف هندوانه در دوران بارداری:

در مراحل اولیه بارداری، بسیاری از زنان از عفونت ادراری شکایت دارند (uti). یک مشکل رایج و در عین حال مزاحم که با ناتوانی برای مصرف داروهای مناسب مخلوط می شود. در اینجا یک فرمول طبیعی آزمایش شده برای پایان دادن به این اختلال وجود دارد.
هندوانه با توجه به محتوای آب بالا و خواص ضد باکتری که دارد ؛ کمک می کند تا باکتری های ممانعت کننده را از دستگاه ادراری از بین ببرد. در نتیجه ادرار مکرر و دردناک از بین می رود.

۱۱. خوردن هندوانه در دوران بارداری باعث افزایش قدرت بینایی می شود:

هندوانه همچنین حاوی بتا کاروتن، آنتی اکسیدان است که به ویتامین A تبدیل می شود. به این ترتیب، این کار کمک می کند که رادیکال های آزاد را از بین ببرد که باعث آسیب جدی به سلول ها می شود. ویتامین A نیز به بینایی کمک می کند، زیرا به محافظت از لایه بیرونی چشم (قرنیه) کمک می کند. و همچنین انتقال دهنده عصبی نوری سالم را تسهیل می دهد.

 

زنگ خطر

مصرف بیش از حد آن می تواند باعث بروز اثرات جانبی در بدن زنان باردار شود. پس، به عنوان یک مادر باردار به خاطر داشته باشید که در مصرف این میوه هم مانند میوه های دیگر نباید از حد اعتدال خارج شد. در غیر این صورت، عوارض جانبی که مصرف نامتعادل میوه هندوانه در زنان باردار ایجاد خواهد کرد، به شرح زیر خواهند بود:

بروز دیابت بارداری

خوردن بیش از حد میوه هندوانه در دوران بارداری می تواند قند خون شما را افزایش داده و در نتیجه باعث مبتلا شدن شما به بیماری دیابت بارداری شود.

خوردن بیش از حد و دفع مواد مغذی موجود در بدن:

ار آن جایی که مصرف میوه هندوانه تمام ارگان های داخلی بدن را از شر سموم پاک می کند، بنابراین در دوران بارداری هم این فرایند ممکن است برخی از مواد مغذی ضروری بدن زنان باردار و جنین داخل رحم این افراد را همراه با سموم دفع کرده و اختلالاتی در عملکرد برخی ارگان ها ایجاد کند.

بروز مشکلاتی در معده

زنان باید در دوران بارداری خود از خوردن بیش از حد هندوانه برای مدت طولانی اجتناب کنند، چون افراط در مصرف این میوه می تواند باعث بروز حالت تهوع، استفراغ و مسائل و مشکلات گوارشی در بدن زنان باردار شود. در واقع، این افراد باید سعی کنند تا همیشه، برش تازه و کوچکی از میوه هندوانه و یا آب تازه آن را برای مصرف روزانه خود انتخاب نمایند.
در نهایت، یادتان باشد همان طور که برای مصرف هر ماده غذایی در دوران بارداری باید با پزشک معالج خود مشورت نمود، مهم است که قبل از خوردن هندوانه هم با دکتر خود مشورت نموده و جوانب کار را در مراحل اولیه این دوران حساس بررسی کنید.

منبع: https://mamanam.com

https://namnak.com