هویج خواصی که کمتر میدانیم

هویج یکی از سبزیجات پرکاربرد در آشپزی است که تقریبا در تمام غذاها استفاده می شود. هویج گیاهی خوراکی است که معمولاً به رنگ نارنجی یا سفید با بافت خشک و ترد است. به‌علاوه هویج منبعی غنی از فیبر خوراکی، آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد معدنی به ‌شمار می‌رود. هویج دارای ویتامین‌های آ و ب و ث، بتاکاروتن و مواد معدنی مختلف است. هویج به تولید بیشتر گلبول‌های قرمز خون کمک می‌کند و با کم‌خونی جزئی مقابله می‌کند.
هویج به صورت خام، آبمیوه و پخته مورد استفاده قرار می گیرد. یک لیوان آب هویج شما را تا مدت طولانی سیر نگه می دارد و از میان وعده های ناخواسته نجات می دهد. به همین علت در میان وعده در رژیم غذایی گزینه ی مناسبی است تا از گرسنگی کاذب جلوگیری کند.
خواص معروف هویج تقویت بینایی چشم است. اما خواص هویج محدود به تقویت بینایی نیست. تعدادی از خواص بی نظیر هویج را در مقاله ی زیر مورد بررسی قرار می دهیم.

 

۱. پیشگیری از سرطان

در تحقیقات علمی ثابت شده رادیکال های آزاد در بدن باعث بروز سرطان در بدن می شود. هویج با داشتن مقدار قابل توجهی آنتی اکسیدان می تواند خطر ابتلا به سرطان معده و سرطان ریه را کاهش دهد، ویتامین آ موجود در هویج از سرطان سینه جلوگیری میکند. مصرف مرتب هویج امکان خطر سرطان پروستات و خون را کاهش می دهد.

۲. موثر در بیماری های قلبی عروقی

هویج ترکیبات ضد التهابی فراوانی دارد که خطر سکته قلبه ی و بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهد. پکتین موجود در هویج سطح کلسترول را در بدن پایین می آورد.

۳. تاثیر بر فشار خون

مصرف بالای خوراکی های حاوی سدیم باعث افزایش فشار خون می شود. با مصرف مواد غذایی حاوی پتاسیم، مثل هویج یا آب هویج تعادل برقرار می شود و به کاهش فشار خون کمک می کند.

۴. تقویت سیستم ایمنی

ویتامین A تولیدکننده لنفوسیت ها و آنتی بادی های بدن است. کمبود این ویتامین باعث می شود سیستم ایمنی بدن در برابر ویروس ها و باکتری ها ضعیف عمل کند. هویج به عنوان یکی از منابع تامین کننده ویتامین A در بدن سیستم ایمنی و دفاعی بدن را تقویت می کند.

۵. سلامت دندان

ترد و سفت بودن هویج باعث می شود هنگام جویدن دندان ها کاملاً تمیز شده و با تحریک بزاق دهان، از پوسیدگی دندانها جلوگیری میکند.

۶. تسکین درد در قاعدگی

مصرف هویج خام و یا آب هویج خستگی و بیحالی و درد دوران قاعدگی را به شدت کاهش می دهد.

۷. بهبود بینایی:

خاصیتی از هویج که همه با آن آشنا هستیم. هویج ها منبع خوبی از کاروتونوئیدها (پیش سازه های ویتامین A) هستند که در بهبود بینایی مفید است. مصرف منظم هویج، باعث افزایش بینایی رنگی و دید در نور کم( دید اسکوتوپی ) می شود.

 

هویج درمان و پیشگیری از بیماری

هویج در درمان، پیشگیری و یا بهبود بیماری و یا اختلالات زیر موثر است:
– کاهش خطر ابتلا به آب مروارید و بیماری لکه زرد چشم
– تقویت استخوان ها
– بهبود حافظه، تمرکز و بالا رفتن سطح هوشیاری
– کاهش بیماری های معده
– پاکسازی بدن
– سلامت کبد
– بهبود فوری زخم
– محافظت در برابر آفتاب
– درمان اختلالات پوستی
– در پروتئین سازی بدن نقش دارد
– دارای خاصیت ضد نفخ
– برای دوران بارداری و بهبود سلامت مادر و فرزند