در این مقاله از وب سایت پیکا همراه با شما دوستان به موضوع آموزش کشت و پرورش آووکادو می‌پردازیم. آووکادو از خانواده برگ بو است که در نواحی گرمسیر و نیمه گرمسیری رشد می‌کند. این میوه به دلیل داشتن خواص زیاد طی سال‌های اخیر به یک میوه محبوب و پر طرفدار تبدیل شده است که از آن در تهیه انواع غذاها و دسرها استفاده می‌کنند. آووکادو گیاه بومی آمریکای مرکزی و مکزیک و شرق آسیا است که می‌تواند تا ۲۰ متر رشد کند و همیشه برگ‌های آن سبز است.

آموزش کشت و پرورش آووکادو
آموزش کشت و پرورش آووکادو

آب و هوای مناسب آووکادو

به طور کلی آووکادو در آب و هوای گرم و مرطوب رشد می‌کند. مناسب‌ترین هوا برای رشد این گیاه بین ۲۵ تا ۲۸ درجه سانتی گراد است. گرمای بیش از حد برای این گیاه باعث می‌شود که فتوسنتز و عملکرد آن کاهش پیدا کند. اگر هنگام گلدهی دما از ۱۷ درجه در روز کمتر باشد و در شب کمتر از ۱۲ درجه باشد گل‌ها دچار آسیب می‌شوند.

خاک مناسب آووکادو

این گیاه می‌تواند در انــواع مختلــفی از خاک ها با منشا آتشفشانی، لومی شنی وآهکـی رشـد کند. توجه داشته باشد که مقـدار پهـاش مناسـب بسـتر کشـت آووکادو حـدود ۵ تـا ۷ اسـت. آووکادو بـه پوسـیدگی ریشـه حساسـیت زیـادی دارد، بنابراین زهکـشی مناسب خاک از اهمیـت زیـادی برخـوردار است. همچنین اگـر سـطح ایسـتابی بیشتر از عمـق ۱ متر باشـد موجـب نابودی درخـت می‌شود.

آموزش کشت و پرورش آووکادو
آموزش کشت و پرورش آووکادو

نیاز آبی آووکادو

اغلـب ارقـام گیاه آووکادو به تنـش آبـی و زیـادی رطوبـت ناشـی از زهکشـی ضعیـف خـاک حســاس هســتند. اگر بارندگــی زیــاد باشد و خاک زهکشــی مناســب نداشته باشد مشــکلی ایجــاد نمی‌شود. وجــود ســطح متوســطی از بــارش ســاالنه کــه در دامنــه در صورتــی کــه از توزیــع مناســبی برخــوردار باشــد میتوانــد نیــاز آبــی این گیاه را تامین کند. همچنین باید بدانید که اووکادو در دوران گلدهی خشکی را ترجیح می‌دهد. ولی به دلیل اینکه ریشه های کم عمق است خشکی به مدت طولانی منجر به آسیب به گیاه می‌شود.

کاشت آووکادو

آووکادو را به ۳ روش کشت بذر، پیوند و قلمه می‌تواند کشت و تکثیر کرد. در تکثیر و کاشت تجاری این گیاه با پیوند جوانه روی نهال‌های بذری انجام می‌شود. بـرای تکثیـر بـذری ابتـدا بایـد بذرهـا را از میوه‌هـای سـالم و رسـیده برداشـت شـده، جـدا کـرد و دقـت کرد که درختـان مـادری فاقـد هرگونـه بیمـاری ویروسی باشد.

آموزش کشت و پرورش آووکادو
آموزش کشت و پرورش آووکادو

بذرهـا باید بـرای مـدت نیـم سـاعت در آبـی بـا دمـای ۵۰ درجـه تیمـار شـود و آن را در محلـی که سـایه است بـرای خنـک و خشـک شـدن قـرا دهید. توجه داشته باشید کشـت بـذر در گلدان‌هــای نایلونــی پــر شــده از خــاک گندزدایــی شــده انجــام می‌شــود. هایــی کــه روی آنهـا عملیـات پیونـد انجـام می‌شـود معمـوال ۴ تـا ۸ ماهـه است. کاشـت بذر در بسـترهای گلدانـی بایـد بـه گونـهای باشـد کـه کـه بخـش عریضتـر بـذر در پاییـن قـرار گیـرد. توجه داشته باشید که بسـتر کشـت بایـد از زهکـش خوبـی برخـوردار باشـد.

برداشت آووکادو

مهمتریـن ویژگی برای برداشـت میـوه آووکادو عبـارت از درصـد مـاده خشـک و میــزان روغــن میــوه اســت. در برخــی کشــورها مثل آفریقــای جنوبــی و مکزیــک از رطوبــت گوشــت میــوه بــه عنــوان شــاخصی برای رســیدن میــوه اسـتفاده می‌کنند. شـاخص میـزان روغــن وابســته بــه نــوع رقــم آووکادو است که معمولا بین ۱۸ تــا ۲۶ درصد است. این میوه برای فــروش تجــاری در مرحلــه ســبز برداشــت می‌کننــد.

منابع:

https://agrilib.areeo.ac.ir

https://agrilib.areeo.ac.ir