در این مقاله از وب سایت پیکا با شما همراهان همیشگی به موضوع نحوه تولید خرمای ارگانیک می‌پردازیم.  خرما به دلیل ارزش غذایی بالا در تأمین امنیت غذایی نقش مهمی را ایفا می‌کند. این میوه به دلیل داشتن  مقاومت به خشکی و کم آبی و تحمل شرایط نامساعد خاک ، جز  گیاهانی است که توانسته گسترش و اسکان انسان در سرزمینهای گرم و غیر حاصلخیز را امکان پذیر کند. خرما از نظر درصد رطوبت و بافت آن به ۳ گروه نرم، نیمه خشک و خشک دسته بندی می‌شود. خوب است بدانید ایران یکی از بزرگترین تولیدکنندگان خرما در جهان محسوب می‌شود.

نحوه تولید خرمای ارگانیک
نحوه تولید خرمای ارگانیک

هدف از تولید خرمای ارگانیک

  • مدیریت نخلستان سازگار با محیط زیست
  •  بهبود سطح سلامت مردم متناسب باچرخه های زیست محیطی
  • افزایش سودآوری و ماندگاری زیست بوم محصول خرما
  • حفظ تنوع ژنتیکی در سامانه تولید و پیرامون آن
  •  مراقبت شایسته از تمام موجودات زنده درون نخلستان
  • تولید فرآوردههای ارگانیک زوال پذیر زیستی
  • کاربرد هرچه بیشتر منابع تجدید شونده در تولید خرما
  • کمک به برقراری امنیت غذایی متناسب با رشد جمعیت
  • ایجاد و افزایش درآمد و اشتغال در مناطق خرماخیز
  • حفاظت و حمایت از منابع طبیعی و محیط زیست نخلستان‌ها

مدیریت نخلستان برای تولید خرمای ارگانیک

بهینه سازی عملیات خاک

بهینه سازی عملیات خاک ورزی می‌تواند باعث صرفه جویی در زمان، هزینه، نیروی کارگری، مصرف انرژی وکم کردن تردد

ماشینهای کشاورزی در نخلستان شود. در. نخلستان ابتدا شخمی شکافی به نام کسور انجام می‌شود. هنگام تغییر رنگ میوه نیز

شخمی به نام پهن کردن زده می‌شود.سومین شخم درطول پاییز که به آن هم زدن می‌گویند پس از برداشت محصول انجام می‌شود.

کاشت و تغذیه ارگانیک نهال نخل

عوامل زیادی مثل انتخاب صحیح محل احداث نخلستان،گوده برداری مناسب،تغذیه،آبیاری وخصوصیات پاجوش مانند وزن

پاجوش هنگام جداسازی، جداسازی صحیح ازمادر و نگهداری در شرایط مناسب، داشتن ریشه وبرگ کافی، عدم آلودگی به آفات و بیماری و رعایت عوامل به باغی پس ازکاشت بردرصد گیرایی  پاجوشهای غرس شده تأثیرمستقیم دارد.

انجام کودی‌های مختلف مثل کودهای حیوانی همراه با کاربرد گوگرد در سطوح مختلف ۱۰۰ ، ۵۰۰ و ۱۰۰۰ گرم به ازای هر نفر نخل، نشان داده است که کاربرد گوگرد همراه با کودهای آلی باعث افزایش غلظت پتاسیم، گوگرد و روی و کاهش غلظت آهن در برگ نخل خرما شده است.

نحوه تولید خرمای ارگانیک
نحوه تولید خرمای ارگانیک

همچنین با بررسی تأثیر کاربرد گوگرد بر میزان عناصر غذایی برگ نخل خرما این نتیجه به دست آمده است که کاربرد مخلوط گوگرد پودری و مایه تلقیح تیوباسیلوس به میزان ۴ کیلوگرم در زمان کاشت نهال خرما باعث بهبود وضعیت تغذیه و رشد رویشی نهال می‌شود.

مدیریت ارگانیک آفات درخت خرما

مشکلات آفات خرما مشکلات بیواکولوژیکی هستند نه مشکلات شیمیایی، به همین دلیل استفاده تجربی از سموم شیمیایی برای کنترل آفات خرما با سمپاشی‌های مداوم به طور روز افزونی به عنوان یک استراتژی ناموفق مطرح می‌شود.

طغیان مجدد آفات مهم مثل کنه تارتن خرما و زنجره خرما و برهم خوردن تعادل طبیعی توأم با توسعه روز افزون  مشکلاتی هستند که به وسیله آفتکش‌ها ایجاد می‌شوند.

در ایجاد بیماری ها آفات در نخل خرما باید به منظور شناسا یی دلایل آن وضعیت کلی کاشت تجزیه و تحلیل شود. بنابراین ممکن است استراتژیهای مناسب را برای جلوگیری از گسترش بیماری‌ها و آفات در طولانی مدت توسعه دهیم. شیوع دو عامل مهم خسارت‌زا در نخلستان یعنی بیماری بایودو سرخرطومی حنایی در اثر استفاده از نهال سالم و اقدامات قوی بهداشت، قابل پیشگیری هستند، که استفاده از نهال کشت بافت خرما بهترین راه برای رسیدن به این هدف است.

نحوه تولید خرمای ارگانیک
نحوه تولید خرمای ارگانیک

 بسته بندی ارگانیک خرما

بسته بندی شامل فعالیت‌های اقلام مرتبط با طراحی،تولیدظرف و یاپوشش یک محصول برای عرضه در بازار است. بسته بندی علاوه بر حفاظت از محصول، نقش مهمی در ارائه اطلاعات مرتبط با محصول به مشتری ایفا می‌کند.

استفاده از پاکت با یک طراحی و زیبا با کمی تغییر برای بسته‌بندی ارگانیک خرما بسیار مناسب وارزان است. منبع سلولزی ارگانیک این نوع بسته بندی وهزینه تمام شده وقابلیت چاپ پذیری خوب پاکت ، قابلیتهای خوبی به آن می‌دهد.

منبع:

https://agrilib.areeo.ac.ir