میوه برای کودک یک ساله

میوه برای کودک یک ساله‌ی شما بسیار لازم و ضروری است. در این مقاله برای شما همراهان همیشگی میوه‌های مناسب کودکان یک ساله را معرفی می کنیم.  تغذیه در سن یک سالگی کودک شما بسیار مهم است. چرا که در این سن کودک در اوج رشد خود است. اگر در این سن تغذیه مناسبی نداشته باشد ممکن است در آینده برای او مشکلاتی اساسی پیش بیاید. در رژیم غذایی کودک یک ساله باید تمام مواد مغذی گنجانده شود، تا کودک کمبود این مواد مغذی را نداشته باشد و در رشد او اختلال به وجود نیاید. برای تغذیه کودک ۱ ساله خود حتما با پزشک متخصص مشورت کنید.

معرفی میوه برای کودک یک ساله:

کودک برای رشد مناسب و کافی به میوه و غذاهای مقوی نیاز دارد. پس ضروری است برنامه‌ی غذایی کودک بسیار کامل و دقیقی تنظیم شود.در ادامه به معرفی چند میوه برای بچه یک ساله می‌پردازیم.

موز برای کودک یک ساله:

از آنجا که کودک در این سن بسیار کنجکاو است و شروع به راه رفتن کرده است انرژی زیادی را صرف کشف محیط اطراف خواهد کرد. موز منبع مناسبی برای تامین انرژی کودک نوپای شما به حساب می‌آید.
موز منبع خوبی از کربوهیدرات، ویتامین‌ها و مواد معدنی لازم برای رشد کودک است. شما می‌توانید موز را به صورت پوره درآورید و با قاشق به کودک خود دهید. همچنین می‌توانید موز را به صورت تیکه‌های کوچک درآورید و به عنوان دسر یا میان وعده به کودک خود دهید

هویج برای کودک ۱ ساله:

هویج به دلیل داشن بتاکاروتن از انرژی خوبی برخوردار است و یک منبع عالی ویتامین a محسوب می‌شود. این میوه برای تقویت قدرت بینایی و رشد کودک شما بسیار مناسب است. هویج را می‌توانید به شکل پوره شده به کودک خود دهید. برای اینکه طعم هویج برای کودک شما دل‌چسب شود می‌توانید در زمان پختن کمی آن را شیرین کنید تا طعم آن برای شما دلچسب شود.

مرکبات برای کودک ۱ ساله:

مرکبات منبع بسیار خوبی از آنتی اکسیدان و ویتامین C است. مرکبات باعث ساخته شدن کلاژن در استخوان، عضلات، التیام زخم و بافت‌های بدن می‌شود. پتاسم موجود در مرکبات به حفظ تعادل و انقباض عضله در بدن کمک می‌کند. استفاده از مرکبات برای کودکان زیر یک سال به دلیل خاصیت اسیدیته توصیه نمی‌شود. اما برای کودک ۱ ساله استفاده از آن مناسب است و خطری ندارد. می‌توانید میوه‌ای مثل پرتقال را پوست بگیرید و آن را به قطعات کوچک تقسیم کنید و به کودک خود بدهید.

کدو حلوایی برای کودک یک ساله:

کدو حلوایی دارای مواد مغذی مختلفی است که برای کودک یک ساله بسیار مفید است. این میوه منبع خوبی از ویتامین C، B، فیبر، امگا۳، پتاسیم و بتاکاروتن است. شما می‌توانید انواع پوره را با کدو حلوایی درست کنید و به کودک خود دهید. برای نرم کردن پوره می‌توانید آن را بخار پز یا آب‌پز کنید. سپس آن را له کنید و کمی شیرین کننده یا گشنیز به آن بزنید و به کودک خود دهید.

آووکادو برای کودک یک ساله:

آووکادو از جمله میوه‌هایی است که به رشد مغزی کودک بسیار کمک می‌کند. این میوه منبع خوبی از پروتئین و چربی اشباع را دارا است. همچننین آووکادو بسیار پر انرژی است و به کودک شما انرژی و نشاط خواهد داد. آووکادو به تنهایی مزه خاصی نمی‌دهد، شما می‌توانید این میوه را با سیب یا پنیر به شکل پوره درآورید و به کودک خود دهید.

مواد مغذی برای کودک یک ساله:

عدس: یک منبع بسیار غنی برای پروتئین و آهن برای کودک عدس است. می‌توانید عدس را با کمی ادویه و سبزیجات بپزید، به صورت پوره یا سوپ درآورید و به کودک خود دهید.

ماهی: یک منبع بسیار خوب برای پروتئین بدون چربی و بسیار مفید برای کودک است. ماهی به رشد مغز، چشم و تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. توجه داشته باشید که قبل از دادن ماهی به کودک خود با دکتر متخصص اطفال مشورت کنید.

تخم مرغ: می‌توانید به عنوان یک ماده‌ی غذایی مهم برای کودکان در حال رشد از تخم مرغ استفاده کنید. سفیده تخم‌مرغ منبع خوبی از پروتئین و زرده آن حاوی روی و ویتامین است.
بهتر است تا قبل از یک سالگی به کودکان خود سفیده تخم مرغ ندهید چرا که ممکن است باعث آلرژی در کودک شود. برای مصرف حتما با پزشک متخصص مشورت کنید.

گوشت: گوشت را از ۱۸ ماهگی به بعد می‌توانید در رژیم غذایی کودک به کار ببرید. بهتر است آن را حسابی بپزیزید و در خورشت نرم کنید تا کودک در خوردن آن دچار مشکل نشود

منابع:

https://niniban.com

https://www.borna.news