جمعه دوم اسفند 98 ، خبرگزاری ها از هجوم دوباره یک دسته بزرگ از ملخ ها به جنوب استان مون و شهرستان های مهر و لامرد خبر دادن . هنوز هیچکدوم از کشاورزای جنوبی خاطره تلخ هجوم ملخها در ماههای خرداد و تیر رو فراموش نکرده بودن.
البته اخطار ها ، پیش بینی ها و نقشه های سازمان فائو خبر از احتمال هجوم ملخ ها در ماه های آخر امسال رو داده بودن و نهادهای مرتبط در شهرستان های جنوبی در آماده باش به سر می بردن .مدیر کل حفظ نباتات استان اعلام کرده که تا الان هجوم این ملخ ها خسارتی به دنبال نداشته، اما یک هشدار هم داده؛اینکه جمعیت ملخ ها نسبت به سال گذشته سه برابر میشه.
در ماه های پیش رومون احتمال هجوم ملخ های صحرایی از سمت عربستان به طرف پاکستان، هند و ایران به خصوص جنوب فارس پیش بینی شده. با مناسب شدن هوا در اواخر بهمن یا اوایل اسفند ملخ های تخم گذاری شده سال گذشته هم ، سر از تخم بیرون میارن و به ملخ های مهاجم اضافه می شن .

قصه حمله ملخ ها

ملخ ها مهمونای ناخونده و مزاحمی هستن که کاری ندارن میزبان کیه و چی داره. بدون اینکه زنگ در خونه رو بزنن وارد خونه میشن؛ هر چی که باشه رو می خورن و جیب صاحب خونه رو خالی می کنن. هجوم ملخ‌ها در روزگاری نه چندان دور باعث بروز قحط سالی در مناطق درگیر با اون می‌شد و علاوه بر زیان اقتصادی، تبعات اجتماعی هم داشت.
قصه آخرین هجوم گسترده ملخ ها به کشورمون مربوط به سال 1342 می شه، اندازه ملخ های مهاجم به شهرهای بهبهان و اهواز و مسجد سلیمان به قدری بزرگ بود که کسی جرات نمی کرد به اون ها نزدیک بشه یا بهشون دست بزنه .کشاورزا تلاش کردن این ملخ ها رو از بین ببرن اما نتونستن و به تدریج ملخ ها از مزارع رفتن. از بهمن 97 سیل عظیم هجوم ملخها به کشور ما مجددا آغاز شده و بعضی از کارشناسان دلیلش رو سهل انگاری کشور عربستان در مبارزه با این آفت دونستن که ممکنه جنبه سیاسی هم داشته باشه.
ناگفته نماند که بعضی از کارشناس ها هم معتقدن که بارش های خوب اخیر فضا رو برای هجوم ملخ ها بیشتر مساعد کرده .

ملخ نبین چه ریزه …

شاید برای شما هم سوال باشه که ملخ به اون کوچیکی چطور می تونه ضررهای بزرگ به اقتصاد وارد کنه. جالبه بدونید که ملخ‌ها در دسته‌های ۵۰ تا ۳۰۰ میلیونی حرکت می‌کنن و در صورت قرار گرفتن در باد موافق در طول ۲۴ ساعت ۴۰۰ کیلومتر رو در ارتفاع هزار متری بدون استراحت، پرواز می کنن . یه جور دیگه بگیم: ملخ‌ها می‌تونن به راحتی در یک شبانه روز از خلیج فارس بگذرن.
ملخ‌ها در عمق ۱۵ سانتی متری از سطح خاک مرطوب تخم ریزی می‌کنن و هر کپسول تخم در یک بازه ۱۲ روزه تبدیل به ملخ می‌شه و در ۳۰ روز بالدار و آماده پرواز می‌شه. از هر کپسول تخم حدود ۴۰۰ ملخ به دنیا میاد.
دسته های این حشره در مسیر خودشون علوفه، غلات، صیفی جات، انواع درختان و گیاهان رو از بین میبرن؛ حتی به علف‌های هرز و گیاهان خشک هم رحم نمی‌کنن. حمله این آفت، علاوه بر خسارت مستقیم، روی دامداری هم تاثیر می ذاره و میزان گوشت و شیر دام‌ها بر اثر کاهش تغذیه کم میشه.

نکته جالب اینکه بچه ملخها نسبت به والدینشون خطرناک ترن. چون اشتهاشون عجیبه .همه چیز می‌خورن و چند برابر وزن خودشون تغذیه می‌کنن، پس حجم تخریبشون بالاست. ملخ ها در یک روز می تونن به اندازه 35 هزار آدم غذا بخورن.

مبارزه چهره به چهره با ملخ

در برابر سیل عظیم جنگنده های ملخی نمیشه دست خالی موند .سم پاشی اولین راهکار مبارزه با این آفته که البته به ضرر کشاورزها و مصرف کننده ها تموم میشه. سم مصرفی در محصولات کشاورزی میمونه و مصرف کننده ها که افراد جامعه هستن رو با خطر مواجه میکنه .
ضمن اینکه سم روی محیط زیست هم اثر می ذاره و علاوه بر باقی موندن در خاک و طبیعت باعث از بین رفتن گونه های متنوع محیط زیستی هم میشه.
سال گذشته مبارزه با ملخ صحرایی در ۴۵ هزار هکتار از اراضی استان فارس انجام شده و امسال هم پیش بینی می شه که مبارزه در ۶۰ هزار هکتار از اراضی انجام بشه. ملخ ها پارسال بعد از چند دهه وارد کشور ما شدن و با سمپاشی ۷۵۰ هزار هکتار توسط جهاد کشاورزی تلاش شد تا خسارتی به محصولات وارد نشه . اما با توجه به قیمت بالای سم پاشی و ضرری که برای محیط زیست داره ، این روش که انگار تنها راه مقابله هست می تونه مفید باشه ؟؟ روش جایگزینی در دنیا امتحان نشده که بشه از اون استفاده کرد؟
جواب مثبته.


										ملخ-(سه)

روشی که چینی ها در برنامه مبارزه ای شون با هجوم ملخ ها به کار می برن شاید جالب توجه و عملیاتی باشه. اون ها با اردک ها به جنگ ملخ رفتن .چین این روزها با ارسال 100 هزار اردک به پاکستان داره به این کشور برای مبارزه با ملخ ها کمک می کنه . هر اردک می تونه روزی 200 ملخ بخوره و بهتر از هر آفت کشی عمل کنه.
چیزی که مشخصه کشور ما در آغاز هجوم دوباره ملخ ها قرار داره و سطح وسیعی از مزارع جنوب کشور و استان فارس در معرض این آفت هستن. بدون شک مسئولان کشاورزی با توجه به اخطاریه ها و هشدارهای سازمان های بین المللی آمادگی مواجهه کامل با این اتفاق رو خواهند داشت. دولت در اولین مصوبه امسال ۲۰ میلیارد تومان برای مبارزه با ملخ تصویب کرده. در این بین آموزش روش های جدید سم پاشی به کشاورزان جهت کاهش پیامدهای منفی استفاده از سموم، هم چنین استفاده از روشهای دفع آفت استفاده شده در سایر کشورها نظیر چین و پاکستان می تونه تا حدود زیادی از اثرات منفی جدی هجوم ملخ ها جلوگیری کنه.

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published. Website Field Is Optional.

CommentYour Message
NameYour Name
EmailEmail
WebsiteWebsite