نگهداری طولانی مدت موز


										موز 2
در این مقاله با شما دوستان همیشگی به بررسی نگهداری طولانی مدت موزمی پردازیم. موزها میوه‌هایی هستند که به صورت خوشه‌ای در دسترس قرار می‌گیرند. موز فواید زیادی دارد و باعث رفع افسردگی و بی حالی ما می‌شود. می‌توان گفت که موز جز میوه‌های انرژی‌زا به حساب می‌آید. اما مشکلی که دارد این است که بسیار زود سیاه می‌شود و کیفیت خود را از دست می‌دهد. در ادامه به بررسی راه‌هایی برای جلوگیری از سیاه شدن موز خواهیم پرداخت.

روش نگهداری موز

موز به دلیل اینکه اتیلن تولید می‌کند، از میوه‌های دیگر سریع‌تر رسیده می‌شود و طی زمان کوتاهی سیاه می‌شود. شما با انجام دادن و استفاده از برخی روش‌ها می‌توانید به مدت طولانی‌تری موز را در خانه نگهداری کنید و از سیاه شدن آن جلوگیری کنید. در ادامه به روش‌های نگهداری موز در خانه می‌پردازیم.

نگهداری موز در یخچال

اگر موز در دمای محیط قرار بگیرد به سرعت سیاه و نرم می‌شود. شما می‌توانید به مدت طولانی‌تری موز را درون یخچال قرار دهید تا از سیاه شدن آن جلوگیری کنید. برای نگهداری موز در یخچال ابتدا آن را از خوشه جدا و آن‌ها را تک تک کنید. سپس در پلاستیک سر بسته محکم بگذارید تا هوا وارد آن نشود. در این روش تا 5 روز از سیاه شدن موز جلوگیری می‌کنید.
همچنین می‌توانید موزها را پس از جدا کردن دستمال پیچ کنید. سپس درون چند پلاستیک رنگی بگذارید تا به هیچ عنوان نور به آن نخورد. در این روش شما می‌توانید موز را به مدت 10 روز سالم در یخچال نگهداری کنید.

یکی دیگر از روش‌های نگهداری موز در یخچال گذاشتن آن در ظروف سر بسته است. در این روش ساقه موز را با نایلون بپوشانید سپس کف ظرف خود را چند دستمال بگذارید و موزها را در ظرف بچینید. با این روش می‌توانید موز را به مدت 1هفته تا 10 روز در یخچال تگهداری کنید.


										موز 3

نگهداری موز در فریزر

از روش‌های دیگر نگهداری موز، نگهداری آن در فریزر است. برای ان کار در ابتدا پوست موز را جدا کنید و به ابعاد دلخواه آن‌ها را برش بزنید. بلافاصله پس از برش زدن موز را در نایلون زیپ‌دار و سر‌بسته قرار دهید. و در آخر درون فریزر قرار دهید. با این روش شما می‌توانید تا 4 ماه این موز را استفاده کنید. سعی کنید موز فریز شده تا زمانی که یخ آن کاملا باز نشده است مصرف کنید.

نگهداری موز با سلفون

شما می‌توانید پس از جدا کردن موز‌ها از خوشه، آن‌ها را به صورت تک‌تک در سلفون پیچیده و در ظرف مناسبی قرار داده و آن را در یکی از طبقه‌های یخچال که با میوه‌های دیگر در ارتباط نباشد قرار دهید. با این روش می‌توانید موز را تا یک هفته سالم در یخچال نگهداری کنید.

نگهداری موز با خشک کردن

اگر شما مقدار زیادی موز در اختیار دارید به روش خشک کردن می‌توتنید در طولانی مدت آن را نگهداری کنید. برای خشک کردن موز سعی کنید موزهای سالم را انتخاب کنید تا میوه خشک شما از کیفیت مطلوبی برخوردار باشد.

در ابتدا پوست آن را گرفته، سپس آن را به صورت نازک برش بزنید. برش‌های موز را در آب ایمو بگذاریدتا سیاه نشود و بعد آن را خشک کنید.
برش‌های موز را روی توری مخصوص فر بگذارید و آن را در طبفه وسط فر قرار دهید. دمای فر را در کمترین حالت بگذارید و هر یاعت سینی را بچرخانید تا به طور یکنواخت خشک شود.

این کار حدودا 7 ساعت طول می‌کشد. موز خشک شده را درون کیشه گذاشته و می‌توانید به مدت طولانی در یخچال و فریزر نگهداری کنید.


										موز 6

چند ترفندهای نگهداری از موز

در هنگام خرید موزهای سفت را انتخاب کنبد. از خریدن موز رسیده بپرهیزید.
موز را هیچ گاه در پلاستیک خرید نگذارید.
اگر موز شما نرسیده بود آن را در دمای اتاق نگهداری کنید.
برای نگهداری طولانی مدت می‌توانید ساقه موز را با فویل یا پلاستیک بپوشانید.
سعی کنید هیچ‌گاه موز را در کنار میوه‌های نارس و گوجه و سیب قرار ندهید. چرا که اتیلن تولید شده باعث خراب شدن موز می‌شود.
اگر موز شما در آستانه خراب شدن است می‌توانید در تهیه نوشیدنی‌هایی مثل شیر موز یا دسر و کیک از آن استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published. Website Field Is Optional.

CommentYour Message
NameYour Name
EmailEmail
WebsiteWebsite