تهیه‌ی کنسرو ذرت

ذرت یکی از سبزیجات خوشمزه و پر‌طرفدار است. ذرت هم به تنهایی هم با ترکیب شدن با غذا‌های دیگر قابل استفاده است. با توجه به اینکه ذرت محصول فصل گرم است و در شش ماهه دوم سال به ندرت در بازار وجود دارد. با تهیه‌ی کنسر ذرت، در فصول سرد هم می‌توان از ذرت در غذا‌ها استفاده کرد.


										ذرت سالم پیکا

شیوه‌ی دانه کردن ذرت

برای تهیه‌ی کنسر ذرت ابتدا باید آن را دانه کنید. یا دانه‌های خشک را از بازار خریداری نمایید. دانه‌های ذرت را به دو روش می‌توان جدا کرد.

روش اول

ابتدا یک ستون کامل از دانه‌های ذرت خام را با چاقو جدا کنید. سپس سایر دانه‌ها را به کمک دست جدا کنید. در این روش به زمان بیشتری نیاز هست اما دانه‌ها کاملا سالم و بدون آسیب جدا می‌شوند.

روش دوم

با استفاده از چاقو به صورت عمودی دانه‌ها را از بدنه جدا کنید. برای سالم جدا کردن دانه‌ها چاقو را در انتهایی‌ترین قسمت دانه‌ها قرار دهید. در این روش برای نرم شدن و راحت‌تر شدن کار می‌توانید ذرت را به صورت کامل بپزید.


										تهیه کنسرو ذرت خانگی

کنسرو ذرت لئونارد برای مدت‌زمان طولانی در یخچال باقی می‌ماند. اگرچه ممکن است طعم ذرت تازه را نداشته باشد اما جایگزین مناسبی برای ذرت تازه خواهد بود.
با توجه به زمان آماده‌سازی، هزینه و همین‌طور عدم جمع شدن زباله مازاد، خرید ذرت تازه و کنسرو کردن آن در خانه یک حرکت هوشمندانه است.
دانه‌های ذرت را در ظرفی ریخته و کمی آب روی آن بریزید تا ریشه‌های سفت انتهای دانه نیز از آن جدا شود.

طعم دار کردن و اضافه کردن چاشنی

نمک و فلفل

برای عطر و طعم دادن به کنسرو ذرت مورد استفاده قرار می‌گیرند. مقدار این چاشنی‌های طعم‌دهنده به ذائقه‌ی خود شما بستگی دارد. بعضی‌ها دوست دارند ذرت کنسرو شده‌ی آن‌ها کمی تند و زبان‌سوز باشد. البته توجه داشته باشید که اضافه کردن نمک به دانه‌های ذرت در حال پخت سبب سفتی آن‌ها می‌شود. بنابراین بهتر است نمک و فلفل را بعد از پخت به دانه‌ها اضافه کنید.

شکر

در برخی از دستورالعمل‌های تهیه‌ی کنسرو ذرت از شکر استفاده می‌شود. و اعلام شده که زدن شکر به دانه‌های در حال پخت ذرت سبب نرمی و خوشمزه‌تر شدن آن‌ها خواهد شد.
در تمامی روش‌ها می‌توانید به ذرت‌های دانه شده کمی شکر اضافه کنید. اضافه کردن شکر در حین پخت سبب نرم‌تر شدن دانه‌ها می‌شود.

کره

اضافه کردن کره به کنسرو ذرت اختیاری است. کره عطر و طعم بیشتری به کنسرو ذرت شما می‌دهد و آن را لذیذ‌تر می‌کند. اضافه کردن یک قاشق غذاخوری کره به کنسرو ذرت سبب نرم شدن بافت ذرت می‌شود. توصیه می‌شود از کره طبیعی و ارگانیک استفاده شود. کسانی که از رژیم غذایی خاصی پیروی می‌کنند می‌توانند به‌جای کره از مارگارین استفاده کنند.

روش پخت ذرت

 

پخت ذرت روی اجاق‌گاز

دانه‌های ذرت را درون قابلمه‌ای قرار داده و مقداری آب در آن بریزید. بهتر است آب به‌اندازه‌ی یک بندانگشت بالاتر از سطح ذرت را بپوشاند.
ذرت نباید مدت‌زمان زیادی روی شعله باقی بماند. زیرا زیاد ماندن ذرت روی شعله سبب سفت شدن دانه‌های آن می‌شود. بنابراین بهتر است مدام دانه‌ها را به کمک قاشق از آب جوش خارج کرده و سفتی و یا نرمی آن را چک کنید.
معمولاً ذرت‌ها در فاصله 10 تا 20 دقیقه کاملاً پخته می‌شوند. بعد از بیرون آوردن از آب می‌توانید به آن نمک و فلفل اضافه کنید.

تهیه کنسرو به کمک ماکروویو:

یک ظرف شیشه‌ای که قابل‌ استفاده در ماکروویو است را انتخاب کنید؛ و ذرت‌های دانه شده را درون آن بریزید. سپس مقداری آب در آن ریخته و آن را درون ماکروویو قرار دهید.
می‌توانید هر 5 یا 6 دقیقه ماکروویو را متوقف کرده و نرمی یا سفتی دانه‌ها را بررسی کنید. بعد از پختن کامل دانه‌ها می‌توانید به آن نمک اضافه کنید.

بخار‌پز کردن ذرت

دانه‌های ذرت را درون آبکشی فلزی قرار داده و مقداری آب درون یک قابلمه بریزید. سپس آبکش حاوی ذرت را درون قابلمه قرار دهید به‌گونه‌ای که با آب در تماس نبوده و بالاتر از سطح آب قرار بگیرد.
بهتر است سر قابلمه را روی آبکش قرار دهید. در این روش نیز بهتر است هرچند وقت یک‌ بار نرمی و یا سفتی دانه‌ها چک شود.


										پختن ذرت خشک

کنسرو کردن ذرت

در ادامه برای کنسرو کردن ذرت کافی است دانه‌های ذرت پخته‌شده را درون شیشه بریزید. سپس شیشه را با آبی که ذرت را با آن پخته‌اید پرکنید.
در شیشه‌ها را محکم ببندید. شیشه‌های ذرت را در یک قابلمه قرار دهید. سپس درون قابلمه را آب بریزید. بهتر است آب تا بالاترین قسمت شیشه‌های حاوی ذرت را بپوشاند. قابلمه را روی شعله‌ی گاز قرار دهید تا آب به جوش آید. بعد از جوش آمدن آب کمی شعله گاز را کم کرده و بگذارید 20 تا 30 دقیقه شیشه‌ها درون آب بجوشند.

این کار سبب پلمپ شدن شیشه‌ها شده و مانع از ورود هوا به داخل شیشه‌ها می‌شود. بنابراین می‌توانید ذرت کنسرو شده به این روش را تا مدت‌زمان طولانی نگه‌دارید.

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published. Website Field Is Optional.

CommentYour Message
NameYour Name
EmailEmail
WebsiteWebsite