سیر یکی از خوراکی‌های بسیار مفید، ضد باکتری و میکروب کش است که خواص زیادی دارد. فصل سیر تازه که می شود افراد معمولا از آن دسته دسته می خرند و در غذا‌هایشان و یا ترشیجات استفاده می کنند.
اما با حجم زیاد سیر باید چه کنیم و چگونه سیر‌ها را همواره تازه نگه داریم؟
در ادامه قصد داریم روش‌های نگهداری از سیر تازه و همچنین روش خشک کردن سیر را برایتان به اشتراک گذاریم.

روش خشک کردن سیر

برای نگهداری طولانی‌مدت سیر می‌توانید از دستگاه میوه خشک‌کن استفاده کنید. پوست سیر را جدا کنید و آن‌ها را به‌صورت لایه‌های نازک برش دهید. سپس برش‌های سیر را داخل دستگاه میوه خشک‌کن قرار دهید و بگذارید تا خشک شود. بعدازاینکه برش‌های سیر خشک شد، آن‌ها را می‌توانید در یک ظرف درب بسته نگهداری کنید. یا با آسیاب آن را به صورت پودر درآورید.

نگهداری سیر در روغن‌های طعم‌دار

بعد از جدا کردن پوست، سیرها را برش زده و آن‌ها را خشک کنید. بعدازاینکه برش‌های سیر خشک شد، آن‌ها را داخل یک ظرف شیشه‌ای بریزید. سپس به آن روغن‌زیتون اضافه کنید.(به‌طوری‌که روی آن‌ها را کاملاً بپوشاند)
نکته بسیار مهم: در این طریقه‌ی نگه‌داری، قرار دادن سیر تازه داخل روغن می‌تواند باعث ایجاد بوتولیسم شود. چنانچه سیر تازه را با روغن ترکیب می‌کنید، همیشه آن را در یخچال نگه‌دارید و ظرف سه هفته آن را مصرف کنید.

نگهداری سیر داخل یخچال

نگهداری سیر در کشوی یخچال تا حدودی مشکل رطوبت را برطرف می‌کند. ولی وقتی سیر را از محیط سرد یخچال خارج می‌کنید؛ به علت رطوبت بالا امکان جوانه زدن زیاد است.

نگهداری سیر در فریزر

سیر از سبزیجاتی است که در اثر منجمد شدن بسیاری از خواص مانند بافت، عطر و طعم را از دست می‌دهد. پس توصیه می‌کنیم که از دیگر روش‌های نگه‌داری سیر مانند خشک‌کردن، تهیه پودر سیر خانگی یا تهیه سیر ترشی استفاده کنید. در صورت ضرورت به چند روش می‌توانید سیر را در فریزر نگهداری کنید.
برای فریز کردن سیر تازه می‌توان آن را به‌صورت بوته‌ای و بدون جدا کردن پوست فریز کرد. سیر خردشده یا حبه‌ای مخلوط با روغن زیتون از دیگر روش‌های فریز کردن سیر است. باید توجه داشت که کیسه‌های پلاستیکی برای این کار مناسب نیست.

فریز کردن سیر باپوست

یکی از شیوه‌های نگهداری سیر در فریزیر این است که خود سیر را در فریزر قرار دهید. سیر‌ها باید کاملاً سالم و بدون کپک بوده و جوانه نزده باشد. همچنین توجه داشته باشید که از سیر‌‌هایی که بافت آن‌ها نرم شده برای فریز کردن استفاده نکنید. سیرها را به‌صورت بوته‌ای و بدون جدا کردن پوست داخل ظرف دردار یا پلاستیک فریزری منجمد کنید.

فریزر کردن پوره سیر

در روش دیگرحبه‌های سیر را پوست بگیرید. سپس به همراه کمی آب آن‌ها را در مخلوط‌کن ریخته و به‌صورت یکدست خردکنید. پوره‌ی سیر را داخل قالب یخ ریخته و یا روی سطح یک ورقه‌ی سیلیکونی به‌صورت نازک پهن کنید. آن را در فریزر بگذارید تا منجمد شود. بعد از آن سیر‌های منجمد شده را در ظرف درداری بگذارید و درون فریزر به مدت طولانی نگهداری کنید.

فریز کردن پوره سیر در روغن

سیر تازه را بعد از پوست کندن با دستگاه غذا ساز به‌صورت پوره درآورید. سپس سیر‌های پوره شده را با روغن زیتون مخلو ‌کنید. آن‌ها را در قالب یخ بریزید و در فریزر نگه‌دارید.
نکته مهم: قالب باید حتماً دارای در باشد؛ زیرا بوی سیر فضای فریزر را نامطبوع می‌کند.

زمان نگهداری سیر تازه در فریزر

سیر تازه را می‌توان ۸ الی ۱۲ ماه داخل فریزر نگهداری کرد. نگهداری بیشتر، ارزش غذایی سیر را از بین می‌برد. پس پیشنهاد می‌کنیم در هنگام بسته‌بندی حتماً روی برچسب تاریخ بزنید.

کباب کردن سیر در فر

سیر کباب شده را می‌توان مدت بیشتری در فریزر نگه داشت. سیر کبابی از سیر تازه خوش‌طعم‌تر است. برای هر کاری که نیاز به سیر خام دارید، می‌توانید از سیر کبابی استفاده کنید.

ظرف مخصوص فر را با مقدار کمی روغن‌زیتون چرب کنید. چند عدد بوته‌ی سیر را درون ظرف بریزید. با دمای ۱۸۰ درجه‌ی سانتی‌گراد به مدت حدود ۴۵ دقیقه بپزید. حالا می‌توانید سیر‌ها را در ظرف مخصوص ریخته و درون یخ‌زن بگذارید.

نگهداری در سرکه؛ سیرترشی

برای نگه‌داری از مقدار زیادی سیر این بهترین راه است. سیر‌ها را بشویید و بگذارید یک هفته خشک شود. بعد آن‌ها را در سرکه بریزید و سیرترشی درست کنید. سیر ترشی را تا چند سال می‌توانید نگهداری کنید. هرچقدر سن سیر ترشی بیشتر باشد ارزشمند‌تر است و خواص بیشتری دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published. Website Field Is Optional.

CommentYour Message
NameYour Name
EmailEmail
WebsiteWebsite