میوه ی طالبی گرم است یا سرد؟

طالبی میوه ی محبوب فصل تابستان دارای طبع گرم و تر است. برای رفع عطش و گرما زدگی و تامین آب بدن بسیار مناسب است. طالبی گیاهی یک ساله از تیره ی کدوئیان با نام علمی Cucumis melo و نام انگلیسی Cantaloupe است.
به طور کلی میوه ی طالبی گرد، زرد_سبز، مشبک و دارای خطوط عمودی است. رنگ گوشت معمولا سبز، یا نارنجی با طعم شیرین و خوشمزه است. گاهی اوقات به علت نارس بودن یا نوع بذر ممکن است شیرینی کمتری داشته باشد.


										انواع طالبی

										طالبی شاهپسند

										طالبی سمسوری

										ملون

										گرمک

										طالبی خاردار

انواع طالبی و تشخیص طالبی از ملون و گرمک

طالبی با اشکال و ارقام متفاوت در بازار وجود دارد. طالبی شاهپسند، طالبی سمسوری، گرمک و ملون پر طرفدار ترین ارقام طالبی هستند.

طالبی شاهپسند

یکی از خوش طعم ترین طالبی ها، طالبی شاهپسند است. سایز آن کوچک و تقریبا اندازه ی کف دست، رنگ پوست آن به صورت راه راه و زرد مایل به نارنجی است. گوشت میوه سبز رنگ، با عطر و طعمی مطبوع و خوشمزه.

طالبی سمسوری

یکی دیگر از ارقام محبوب و پر فروش طالبی، رقم سمسوری است. با عطر و طعم عالی مناسب برای آبمیوه فروشی ها است.
میوه ها نسبتا گرد، درشت و کروی به رنگ سبز کمرنگ مایل به کرمی است. با ۱۰ تا ۱۱ شیار یکنواخت و خطوط طولی برجسته ی سبز رنگ. گوشت میوه معمولا به رنگ نارنجی، خوش طعم، شیرین، معطر و پر آب است.

ملون

ملون ظاهری مانند طالبی دارد اما شیار های متداول روی پوست طالبی را ندارد. دارای پوستی صاف و یکدست به رنگ زرد کم رنگ مایل به سبز است. ملون اغلب با گوشت نارنجی طعمی شیرین و آبدار دارد. خواص این میوه شبیه به خربزه و طالبی است. برای کاهش فشارخون، درمان کم‌خونی و رماتیسم بسیار مؤثر است. این میوه خاصیت ملین و بازکننده اشتها نیز دارد.

گرمک

گرمک میوه ای بزرگ و گرد در اندازه های مختلف است. رنگ پوست سبز، زرد یا نارنجی روشن است. گوشت میوه زرد و کمی نرم تر از طالبی است. بر روی پوسته این گیاه خطوط عمودی دیده می‌شود. این گیاه بیش‌ترین شباهات را به خربزه و طالبی دارد. در وسط میوه این گیاه بیش از ۴۰۰ تا بذر وجود دارد که همچون تخمه کدو ریز است. طالبی در مقایسه با گرمک طعم شیرین تری دارد.

طالبی شاخدار

ممکن است اسم طالبی شاخدار زیاد به گوشتان آشنا نباشد. جای تعجب ندارد زیرا این میوه بومی ایران نیست. جز شباهت اسمی، شباهت زیادی به طالبی ندارد.
طالبی شاخدار که گاهی به آن خربزه شاخدار یا خاردار نیز گفته می شود؛ میوه ای استوایی است. رنگ پوست آن نارنجی ـ کرم است. برجستگی‌های خارمانندی از جنس پوست میوه روی آن دیده می‌شود. این میوه از خانواده خیار است. هنوز آن را به وفور در میوه‌فروشی‌ها نمی بینیم. این میوه طعمی شبیه طعم موز و لیمو دارد. داخل این میوه ژله ای بوده و یکی از خوردنی های سنتی آفریقاست.
هر عدد خربزه شاخدار برابر با ۲۰۹ گرم و کالری آن برابر با ۹۱ کیلوکالری انرژی است. بنابراین می‌توان گفت این میوه چندان پرکالری نیست. داخل این میوه سبز شفاف بوده و کمی حالت ژله‌ای دارد و این نشان می‌دهد میزان آب آن زیاد است. تخم‌های داخل آن شبیه کدوست. بنابراین مصرف آن برای رفع تشنگی مناسب است.

طالبی چه میزان کالری و قند دارد؟

اگر شما جز افرادی هستید که میزان کالری مصرفی هر روزتان را محاسبه می کنید؛ خوب است بدانید:
هر یک فنجان آب طالبی دارای ۵۶ کالری انرژی است. این مقدار میوه دارای ۵ هزارو ۱۵۸واحد ویتامین A است و ۶۷/۵ میلی گرم ویتامینC  دارد. در واقع در هر 100 گرم طالبی 30 تا 50 کیلو کالری وجود دارد و حاوی حدود 10 تا 12 درصد قند است.

با احتیاط مصرف کنید

افرادی که مرض قند و یا ورم معده دارند بهتر است با مشورت پزشک این میوه را استفاده کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published. Website Field Is Optional.

CommentYour Message
NameYour Name
EmailEmail
WebsiteWebsite