توت‌فرنگی خشک

خشک کردن توت‌فرنگی

اگر شما هم جزء دوست‌داران میوه‌ی خوشمزه‌ی توت‌فرنگی هستید؛ با خشک کردن آن، می‌توانید این میوه را همیشه استفاده کنید. از توت‌فرنگی خشک یا چیپس توت‌فرنگی به عنوان یک تنقلات سالم استفاده کنید. همچنین می‌توانید در تهیه‌ی انواع مافین، غلات صبحانه، سالاد، ماست، کاپ کیک و پن کیک استفاده نمایید.

مراحل تهیه‌ی توت‌فرنگی در خانه

توت‌فرنگی خشک را می‌توانید در خشکباری تهیه کنید یا خودتان در خانه درست کنید. برای تهیه‌ی توت‌فرنگی خشک در خانه؛ ابتدا میوه‌ها را بشویید و بگذارید خشک شوند. سپس آن‌ها را حلقه حلقه نمایید. سعی کنید از میوه‌های فصل که طعم شیرین‌تری دارند استفاده کنید. همچنین می‌توانید برای طعم‌دار کردن میوه‌ها را در محلول آب‌لیمو و شکر قرار دهید.
چهار روش برای خشک کردن توت‌فرنگی وجود دارد:


										خشک کردن توت فرنگی

خشک کردن توت‌فرنگی در فر

فر را با دمای ۹۰ درجه سانتیگراد (۲۰۰ درجه فارنهایت) داغ کنید.
کف یک سینی فر را با کاغذ روغنی بپوشانید.
آن‌ها را به طور هم‌اندازه و با ضخامتی حدود ۳ میلی‌متر حلقه حلقه کنید. اینگونه تمام حلقه‌ها تقریباً همزمان خشک می‌شوند. توجه داشته باشید که اگر ضخامت حلقه‌ها بیشتر باشد، خشک شدن آن‌ها بیشتر طول می‌کشد.
ضخامت برش‌ها دلبخواهی است. ۳ میلی متر را پیشنهاد کردیم که نه آنقدر نازک باشند که موقع برگردان پاره شوند. و نه آنقدر ضخیم که خشک شدنشان به زمان بیشتری نیاز داشته‌باشد.

توت‌فرنگی‌ها را روی کاغذ روغنی یا ورق سیلیکونی بچینید و بین حلقه‌ها فاصله بگذارید.
تا زمانی که روی توت‌فرنگی‌ها خشک شوند، آن‌ها را در فری که از پیش داغ کرده اید قرار دهید. برای خشک شدن حدود ۲ ساعت زمان لازم است.
در طول یک ساعت آخر حواستان به آن‌ها باشد. حلقه‌های کوچکتر زودتر خشک می‌شوند. پس می‌توانید آن‌ها را زودتر از فر بیرون بیاورید.

میوه‌ها را از کاغذ روغنی جدا کنید و برگردانید. بگذارید ۳۰ دقیقه تا ۱ ساعت دیگر در فر بمانند و کاملاً خشک شوند.
آن‌ها را از فر خارج کنید و بگذارید کاملاً خنک شود. سپس در یک ظرف محفوظ از هوا بریزید و در دمای اتاق نگهداری کنید.

خشک کردن توت‌فرنگی در مایکروویو

چون قرار است میوه‌ها را روی صفحه گردان مایکروویو قرار دهید؛ خوب آن را تمیز کنید. در‌صورتی‌که کفه سیلیکونی مناسب مایکروویو داشته باشید می‌توانید از آن استفاده نمایید.

توت‌فرنگی حلقه شده را روی سینی ماکروویو با فاصله‌ی ۳ تا ۵ سانتی‌متر از هم قرار دهید.
تایمر دستگاه را روی ۳۰ دقیقه بگذارید. حتماً از حالت یخ زدایی (defrost) استفاده کنید.
۳۰ دقیقه بعد به میوه‌ها سر بزنید و آن‌ها را برگردانید. ممکن است بعد از ۳۰ دقیقه خشک شده باشند یا به چند دقیقه زمان بیشتر نیاز داشته باشند.
چیپس میوه توت‌فرنگی را روی یک توری خنک کننده قرار دهید. پس از خنک شدن در ظرف بریزید.

خشک کردن توت‌فرنگی در میوه خشک کن

برای این روش بهتر است ضخامت حلقه‌ها بین ۳ تا ۶ میلی‌متر باشد.
توت‌فرنگی‌ها را داخل سینی‌های میوه خشک کن بیچینید. بین حلقه‌ها حداقل یک سانتی‌متر فاصله بگذارید.
دمای میوه خشک کن را روی ۵۷ درجه سانتی‌گراد (۱۳۵ درجه فارنهایت) تنظیم کنید. ۸ تا ۱۰ ساعت طول می‌کشد تا کامل خشک شوند. اگر می‌خواهید توت‌فرنگی‌ها کاملاً ترد شوند این زمان را به ۱۰ تا ۱۴ ساعت افزایش دهید. نباید اثری از رطوبت در آن وجود داشته باشد.

تا آن‌ها خنک نشوند معلوم نیست که کاملاً خشک شده‌اند یا نه. دستگاه را خاموش کنید، در آن را باز کنید و بگذارید میوه‌ها ۲۰ تا ۳۰ دقیقه بمانند و خنک شوند.
بعد از خنک شدن یکی از حلقه‌های توت‌فرنگی را نصف کنید. نباید اثری از رطوبت در سطح قسمت نصف شده دیده شود. چیپس میوه توت‌فرنگی را در ظرف محفوظ از هوا در جای تاریک و خنک نگهداری کنید.

تا آن‌ها خنک نشوند معلوم نیست که کاملاً خشک شده‌اند یا نه. دستگاه را خاموش کنید، در آن را باز کنید و بگذارید میوه‌ها ۲۰ تا ۳۰ دقیقه بمانند و خنک شوند.
بعد از خنک شدن یکی از حلقه‌های توت‌فرنگی را نصف کنید. نباید اثری از رطوبت در سطح قسمت نصف شده دیده شود. چیپس میوه توت‌فرنگی را در ظرف محفوظ از هوا در جای تاریک و خنک نگهداری کنید.


										روش خشک کردن توت‌فرنگی

خشک کردن توت‌فرنگی در آفتاب

خشک کردن توت‌فرنگی در آفتاب یکی از روش‌های مناسب برای بالا بردن ماندگاری آن است. این میوه حاوی قند و اسید بالایی است. بنابراین برای خشک کردن در آفتاب مناسب است.
محیطی که توت‌فرنگی را در آن خشک می‌کنید باید دارای چهار ویژگی باشد:
هوای گرم: دمای هوا باید حداقل ۳۰ سانتی گراد باشد. هرچه هوا گرم‌تر باشد بهتر است. توجه داشته‌باشید که شب‌ها میوه‌ها را به داخل خانه ببرید. تا هوای خنک شب مجدداً رطوبت را به میوه‌های نیمه خشک باز نگرداند.
آب و هوای مناسب: به زبان ساده‌تر یعنی جایی که باران نیاید. اگر باران ببارد باید کل توت‌فرنگی‌ها را دور بریزید.

رطوبت پایین: بهترین حالت رطوبت هوا زیر ۶۰ درصد است.
جریان هوا: برای اینکه میوه‌ها به خوبی خشک شوند باید همواره نسیمی‌در جریان باشد. اگر هوا زیاد راکد باشد میوه‌ها به خوبی خشک نمی‌شوند.
تجهیزات لازم و روش خشک کردن توت‌فرنگی در آفتاب
توت‌فرنگی‌ها را روی یک سطح براق یا توری فلزی قرار دهید تا هوا جریان داشته‌باشد. اگر زیر آن یک ورقه فویل آلومینیوم نیز بیندازید نور را منعکس می‌کند و باعث می‌شود توت‌فرنگی‌ها زودتر خشک شوند.
توری‌های فلزی را روی بلوک‌های سیمانی و روی سطح براق قرار دهید. بهترین حالت این است که توری‌ها از جنس استیل ضد زنگ، فایبرگلس با روکش تفلون یا پلاستیک باشند.
بعد از سه روز توت فرنگی‌های خشک شده را می‌توانید در ظرف در‌دار نگهداری کنید.

توجه:

از توری‌های تهیه شده از آهن گالوانیزه شده استفاده نکنید. سطح این توری‌ها با روی یا کادمیوم پوشانده شده و خیلی سریع زنگ می‌زنند. (بخصوص اگر توت‌فرنگی که یک میوه‌‍ی اسیدی است روی آن‌ها قرار بگیرد). علاوه براین از توری آلومینیومی‌(به دلیل تغییر رنگ و خوردگی سریع) یا مسی (به دلیل از بین بردن ویتامین ث و افزایش اکسیداسیون) استفاده نکنید.

منبع:

biohotel.ir

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published. Website Field Is Optional.

CommentYour Message
NameYour Name
EmailEmail
WebsiteWebsite