نگهداری آب‌هویج در یخچال

خواص آب هویج تا چه مدت در یخچال حفظ می‌شود؟

آب هویج با طعم شیرین و رنگ نارنجی کمک می کند تا میزان سبزیجات کافی مورد نیاز روزانه بدن را، تامین کنید. یک فنجان هویج خام و خرد شده لازم است تا نصف فنجان آب هویج گرفته شود.

آب هویج سرشار از مواد مغذی است. اما نگهداری طولانی مدت آن حتی در یخچال، باعث کاهش ارزشهای غذایی آن می شود. اگر می‌خواهید با خوردن آب هویج از خواص آن بهره‌مند شوید؛ باید بعد از آب گرفتن آن را سریع بخورید. هر چقدر زمان بیشتر بگذرد، مقدار بیشتری از خواص خود را از دست می‌دهد.

مواد مغذی آب هویج:

برای اینکه از مواد مغذی آب هویج بیشترین استفاده را ببرید، آن را به صورت تازه در خانه تهیه کنید. سپس آن را سریع مصرف کنید. آماده کردن آب هویجن به میزانِ نیاز روزانه ، زمان نگهداری را کاهش می دهد. اما اگر بعد از تهیه بلافاصله آن را مصرف کنید؛ ارزش تغذیه ای آن از بین نمی رود.

نصف فنجان آب هویج، 52 کالری در هر وعده، 1.2 گرم پروتئین، کمتر از نیم گرم چربی و بیشتر از 6 گرم شکر دارد.با وجود اینکه، هویج به طور طبیعی سرشار از فیبر است، فیبر در جریان آبگیری از بین می رود. هویج منبع خوبی از ویتامین‌های ضروری به خصوص ویتامین‌های A ,E و K است. همچنین حاوی پتاسیم و کلسیم نیز است.
مواد مغذی موجود در آب هویج با قرار گرفتن در معرض هوا، نور و گرما از بین می‌رود.

هوا

برخی از ویتامین های موجود در آب هویج به هوا حساس هستند و اگر برای مدت طولانی در معرض هوا قرار گیرند، از بین می روند.ویتامین های A,E و C به هوا حساس هستند، به این معناست که هر چقدر بیشتر از آب هویج نگهداری کنید ، احتمال از بین رفتن این ویتامین ها بیشتر است.فرآیند آبگیری نیز این مواد مغذی را در معرض هوا قرار می دهد، و حتی اگر آب هویج در ظرف دربسته در یخچال نگهداری شود، هنوز در داخل ظرف و زمانی که درب آن را برای نوشیدن باز می کنید ، با اکسیژن درتماس است.

هرگاه خواستید آب هویج را با تاخیر مصرف کنید؛ آن را در بطری در دار نگهداری کنید تا کمتر در معرض هوا قرار بگیرد.

نور

قرار گرفتن در معرض نور نیز باعث کاهش ویتامین های خاصی می شود. ویتامین های A ,E ,k ,B6 همگی مانند ریبوفلاوین در غذاهای مایع و آب هویج به نور حساس هستند. با وجود اینکه وقتی در یخچال بسته است ، داخل آن تاریک است ولی با هر بار باز شدن در، آب هویجی که در طرف شفاف نگهداری می شود، در معرض نور قرار می گیرد و این ویتامین ها از بین می روند.

اگر مجبور به نگهداری آب هویج هستید. بهتر است آن را در بطری قرار دهید که از رسیدن نور جلوگیری کند.

گرما:

آب هویج تازه تهیه شده، از نوع کارخانه ای آن مواد مغذی بیشتری دارد. آب هویج کارخانه ای، پاستوریزه شده است. به این معنا که در معرض حرارت بالا قرار گرفته است. در این روش ویتامین‌های حساس به گرما، آسیب می‌بینند. ویتامین A، فولات، تیامین و ویتامین C همگی در آب هویج موجودند. البته اگر در برابر حرارت بالا قرار بگیرند، از بین می روند.

تهیه آب هویج در خانه تماس با گرما را کم می کند و مقدار بیشتری از این ویتامین ها را حفظ می کند. اگرچه استفاده از آب میوه گیری برای مقادیر بالا باعث گرم شدن دستگاه می شود، که این گرما نیز می تواند باعث کاهش ارزش غذایی شود. برای حفظ بهینه مواد مغذی، مقدار کمی آب هویج تهیه کنید و آن را تازه مصرف کنید. در این حالت بیشترین میزان ویتامین‌ها و خواص آن را دریافت کرده می‌ کنید.


										آب هویج سالم پیکا

نگهداری آب هویج در فریزر

سبزیجات و میوه‌های تازه معمولاً رنگدانه‌های گیاهی زیادی دارند؛ که تاثیر بسزایی درارتقاء سطح سلامتی دارد. اما هر ماده غذایی بعد از فریز کردن و خارج شدن از انجماد مقداری از مواد مغذی خود را از دست می‌دهد.

نگهداری درست مواد غذایی در محتوای آنها بسیار اهمیت دارد. هر‌چقدر زمان مصرف میوه و سبزیجات به زمان برداشت نزدیک‌تر باشد، ارزش غذایی بالا‌تری دارد. مواد غذایی که پس از برداشت به سرعت فرآوری و فریز شوند؛ مواد مغذی بیشتری نسبت به بقیه محصولات مشابه دارند.

هویج خام یا پخته؟

میوه‌ها و سبزیجات خام، محتوی مواد مغذی هستند. اما نتیجه یک مطالعه نشان داد هویج پخته شده، آنتی اکسیدان‌های بیشتری از هویج خام دارد. پختن هویج میزان آنتی اکسیدان‌های موجود در آن بنام‌های بتاکاروتن و اسید فنولیک را افزایش می‌دهد.

خواص

میزان زیاد بتاکاروتن موجود در هویج در بدن به ویتامین A تبدیل می‌شود. که از سرعت پروسه‌ی پیری کم کرده و سالخوردگی سلول‌ها را به تأخیر می‌اندازد. ویتامین A، تولید کلاژن در پوست را افزایش می‌دهد؛ و خاصیت ارتجاعی آن را بیشتر می‌کند. ویتامین A یک آنتی اکسیدان قوی است که با آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد در پوست مبارزه می‌کند.

پوره یا خورش این سبزی نارنجی مشکلات مربوط به معده و روده ها را رفع می‌کند. یعنی اینکه چه دچار اسهال شده باشید یا یبوست، می‌توانید به هویج اعتماد کنید. بهتر است همه به خصوص کودکانی که دچار اسهال شده‌اند پوره‌ی هویج با کته بخورند.
علاوه بر این، هویج برای ساخت بافت‌های بدن مفید است. برای همین مصرف آن در دوره‌ی رشد و همچنین زمان‌هایی که دچار ضعف عمومی شده‌اید لازم است.
اگر می‌خواهید شب‌ها دید خوبی داشته باشید به هویج اعتماد کنید. هویج دید شبانه‌تان را بهبود می‌دهد؛ و قوه‌ بینایی را تقویت می‌کند. می‌توانید به اصطلاح مو را از ماست بیرون بکشید.
لکه‌های سفیدی که روی پوست هست؛ با مصرف و نوشیدن آب هویج تازه کاهش می‌یابند.

منبع:

https://namnak.com

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published. Website Field Is Optional.

CommentYour Message
NameYour Name
EmailEmail
WebsiteWebsite