پروبیوتیک در میوه ها

میوه های حاوی پروبیوتیک

در این مقاله همراه با شما مخاطبین عزیز به موضوع میوه‌های حاوی پروبیوتیک می‌پردازیم. در فلور روده انسان مقادیر مختلفی باکتری وجود دارد و این باکتری‌ها برای بدن بسیار مفید هستند. این باکتری‌ها هم به هضم و گوارش کمک می‌کنند و هم تولید آنتی‌بیوتیک و ویتامین می‌کنند.

دسته‌ای از این باکتری‌های مفید در روده پروبیوتیک‌ها هستند. به زبان ساده پروبیوتیک‌ها میکرواگانیسم‌های زنده‌ای هستند که مصرف به اندازه آن‌ها اثرات سلامت بخش در بدن میزبان می‌گذارند. امروزه نسبت به گذشته میزان پروبیوتیک در بدن کاهش یافته، بنابراین باید در رژیم غذایی خود حتما مواد حاوی پروبیوتیک قرار دهیم.
شما با مصرف منابع حاوی پروبیوتیک می‌توانید مقدار باکتری‌های مفید را در روده بزرگ خود افزایش دهید.

فواید پروبیوتیک برای بدن:

  • تقویت سیستم ایمنی
  • افزایش سطح انرژی در بدن
  • بهبود عملکرد سیستم گوارش
  • کاهش وزن
  • جلوگیری از پوکی استخوان
  • از بین بردن بوی بد دهان
  • تضمین سلامت پوست
  • کاهش ابتلا به بیماری‌هایی مثل سرماخوردگی و آنفولانزا در فصل سرما
  • کاهش و بهبود بیماری‌های التهابی روده

میوه‌ها و سبزیجات دارای پروبیوتیک

همان‌طور که گفتیم باکتری‌های پروبیوتیک موجود در مواد غذایی فواید سودمند برای سلامتی انسان دارند و بهتر است قابلیت ماندگاری در دستگاه گوارش را داشته باشند. در این بخش به منابع مهم پروبیوتیک در میوه‌ها و سبزیجات می‌پردازیم.


										میوه های حاوی پروبیوتیک پروبیوتیک

موز :

مطالعات نشان می‌دهد که موز یک میوه مفید سرشار از پتاسیم و فیبر است. این میوه می‌تواند یک منبع خوب برای پروبیوتیک مورد نیاز بدن انسان باشد. پکتین موجود در موز سموم مضر در روده بزرگ را از بین می برد و ازسرطان روده بزرگ جلوگیری می‌کند.

گوجه فرنگی :

از دیگر میوه‌های حاوی پروبیوتیک می‌توان به گوجه‌فرنگی اشاره کرد. در گوجه‌فرنگی رسیده موادی مثل: گلوکز، فروکتوز، ساکاروز و بسیاری از آمینواسید‌های اصلی به جز ترپتوفان وجود دارد.

پیاز:

یکی از منابع طبیعی غنی از پروبیوتیک پیاز است. پیاز ماده بسیار مفید برای سلامتی سیستم ایمنی بدن انسان می‌باشد. اینولین موجود در پیاز باعث نگه داشتن باکتری‌های خوب در روده می‌شود. همچنین باکتری‌های مضر که باعث نفخ در شکم می‌شود را از بین می برد.

سیر:

سیر نیز مانند پیاز از منابع خوب پروبیوتیک و اینولین است. شما با مصرف سیر مقدار باکتری های مفید را درون روده بزرگ افزایش می‌دهید. همچنین خطر ابتلا به سرطان با خوردن سیر کاهش می‌یابد.

مارچوبه:

مارچوبه حاوی پروبیوتیک، اینولین، ویتامین k و فولات است. این ساقه خوراکی کمیاب است اما خواص ضد سرطانی بسیاری دارد. همچنین باعث افزایش باکتری‌های مفید روده بزرگ می‌شود.

منابع تخمیری حاوی پروبیوتیک

به غذا‌هایی که توسط فعالیت میکروارگانیسم‌ها تولید می‌شوند غذا‌های تخمیری گفته می‌شود. روند تولید این غذا‌ها همیشه پیچیده نیست و گاهی توسط مخمر، آب نمک و سرکه تهیه می شوند. مواد غذایی تخمیری حاوی مقادیر مناسبی پروبیوتیک هستند. در ادامه به این منابع تخمیری حاوی پروبیوتیک می پردازیم.

زیتون شور:

زیتون شور ارگانیک را می‌توان به عنوان منبع خوب پروبیوتیک معرفی کرد. توجه داشته باشید زیتونی که از سوپر مارکت‌ها خریداری می‌کنید فاقد سدیم بنزوئات باشد چرا که این ماده باکتری های مفید را از بین می برد.

خیارشور:

خیارشور نیز مانند زیتون شور اگر به صورت ارگانیک تهیه شود حاوی پروبیوتیک است. توجه داشته باشید که هرچه خیارشور ریزتر باشد پروبیوتیک بیشتری دارد.

کلم ترش:

تهیه کلم ترش بسیار راحت است و برای تهیه آن تنها به کلم و آب نمک نیاز دارید. کلم ترش علاوه بر پروبیوتیک، دارای ویتامین‌های مناسب برای تقویت سیستم ایمنی بدن است. مصرف ۵۶ تا ۱۷۰ گرم کلم ترش برای بدن مناسب است.

سرکه سیب:

سرکه سیب جزء مواد بسیار پر خاصیت برای بدن انسان است. این ماده همچنین پروبیوتیک کافی برای بدن را دارد. سرکه سیب خواص ضد سرطانی و کاهش فشار خون را به همراه دارد.

ماست:

از معروف‌ترین منابع پروبیوتیک می توان به ماست اشاره کرد. پروبیوتیک‌های موجود در ماست می‌توانند تحمل لاکتوز را آسان‌تر کنند. خوردن ماست پروبیوتیک خواص درمانی زیادی مثل: بهبود سلامت استخوان و کاهش فشار خون بالا را دارد.


										پروبیوتیک در میوه‌ها

کفیر:

یکی از نوشیدنی‌های غنی از پروبیوتیک کفیر است. کفیر یک نوشیدنی شیر تخمیر شده است که با اضافه کردن دانه‌های کفیر به شیر ساخته می‌شود. کفیر فواید بیاری مثل: آسان شدن هضم، تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش شدت اسهال، اختلالات مربوط به خواب و افسردگی را دارد. مصرف یک فنجان کفیر در روز برای بدن مفید است.

پنیرهای نرم:

برخی پنیرهای نرم و تخمیری مثل: چدار، موتزارلا، پارمزان، کاتیج وگودا حاوی پروبیوتیک هستند و باکتری های مفید آن در روده بزرگ باقی می مانند. مصرف روزانه 170 تا 220 گرم از این پنیرها برای بدن مفید است.

سوپ میسو:

سوپ میسو با استفاده از مواد تخمیر شده پخته می شود. این سوپ منبع مناسبی از پروبیوتیک است. میسو از تخمیر سویا، جو یا برنج قهوی با کجی تهیه می شود. اگر بتوانید روزانه یک پیمانه سوپ میسو در کنار یک وعده غذایی داشته باشید، مقدار زیادی از پروبیوتیک به رژیم غذایی شما اضافه می‌شود.

کفیر آب:

از دیگر نوشیدنی‌های حاوی پروبیوتیک برای گیاه خواران است. با افزودن دانه‌های کفیر به آب شکر کفیر آب ساخته می‌شود.

تمپه:

غذایی است که از تخمیر سویای پخته شده درست می‌شود. تمپه منبع مناسبی برای پروبیوتیک‌ها است.

کامبوجا:

یکی از محصولات تخمیری گیاهی کامبوجا است. این ماده یک تخمیر گازدار چای سیاه به حساب می‌آید که حاوی پروبیوتیک است. بهبود گوارش، افزایش انرژی و سم زدایی کبد از فواید کامبوجا است.

قرص‌های مکمل پروبیوتیک :

قرص‌های مکمل پروبیوتیک نیز در بازار موجود است. ولی بهتر است برای دریافت پروبیوتیک از مواد غذایی حاوی آن استفاده کنید و این مواد را در رژیم غذایی خود قرار دهید. بهتر است قبل از تهیه قرص های مکمل پروبیوتیک حتما با مشاور تغذیه و پزشک خود مشورت کنید. و این کار را با تجویز آن انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published. Website Field Is Optional.

CommentYour Message
NameYour Name
EmailEmail
WebsiteWebsite