انجیر خشک سالم

انجیر خشک

خشک کردن انجیر به روش صحیح باعث می شود خاصیت آن تا ماه ها حفظ شود.
زمانی که میوه ها در تماس با نور و اکسیژن خشک می شوند مواد مغذی آنها از جمله برخی ویتامین‌ها مانند: ویتامین C و اسید فولیک، کاهش می یابد. با این وجود، برخی اثرات میوه های خشک از میوه های تازه بیشتر است. مثلا انجیر، توت و آلوی خشک اثر ملینی بیشتری دارند. میوه های خشک، فیبر، آهن و پتاسیم بالایی دارند. می توانید چای خود را با شیرینی طبیعی مثل انجیر یا توت خشک میل کنید و از خواص بی نظیر آن بهره مند شوید.
وقتی انجیر خشک می شود، آب موجود در آن خارج شده و مواد معدنی ، ویتامین ها و کالری آن افزایش می یابد. انجیر خشک بر خلاف انجیر تازه، که به ندرت بیش از یک هفته در یخچال سالم می‌ماند؛ ماندگاری زیادی دارد.

روشهای خشک کردن انجیر

انجیر را به روش های مختلف در باغ، کارخانه و خانه خشک می کنند. بهترین حالت خشک کردن انجیر این است که این میوه بر روی درخت نیم‌خشک شده و به‌صورت طبیعی ریزش کند. چیدن انجیر تازه به منظور خشک کردن آن، کیفیت محصول نهایی را کاهش خواهد داد.
بهترین نوع انجیر برای تهیه انجیر خشک مرغوب ، انجیر استهبانات است. این انجیر، زرد و خوشرنگ و بسیار شیرین است که پس از خشک شدن شبیه انجیر خشک های بازاری می شود.

خشک کردن انجیر در باغات

در باغات عمده تولید انجیر، از روش خشک کردن زیر نور خورشید استفاده می‌شود. میوه انجیر تا زمان نیمه خشک شدن بر روی درخت می‌ماند. پس از ریزش میوه و جمع‌آوری آن از زیر درخت، در جایگاه خاصی ریخته می‌شود. این جایگاه به «اشپنگ» معروف است. باید سعی کرد انجیر بر روی اشپنگ به‌ صورت یک لایه قرار گیرد.
اشپنگ باید به‌گونه‌ای ساخته شود که در طول روز در معرض نور آفتاب قرار داشته باشد. مدت زمان مورد نیاز برای خشک شدن انجیر در اشپنگ به گرمی و درجه حرارت هوا و نیز میزان خشکی اولیه انجیر بستگی دارد.

به‌طور کلی می‌توان گفت خشک شدن انجیر در اشپنگ حدود ۳ تا ۵ روزطول می‌کشد. جمع کردن انجیر از روی اشپنگ نیز بایستی در صبح زود و قبل از تابش آفتاب انجام شود. چرا که با گرم شدن آن، میوه حالت نرم پیدا می‌کند و نگهداری آن مشکل می‌شود. در صورتی‌ که انجیر جمع‌آوری شده به اندازه کافی خشک  و در نگهداری آن دقت کافی نشود، به مرور  کیفیت اولیه خود را از دست می‌دهد.

خشک کردن انجیر در کارخانه

در کارخانه‌ها برای خشک کردن انجیر از مواد خشک کننده استفاده می‌کنند. معمولا اکثر فرآیندهای خشک کردن مواد غذایی، استفاده از هوای داغ است. خشک کن‌ هوایی، با کریستاله کردن مواد غذایی، آنها را با بیشترین شباهت به شکل اولیه خود خشک می‌کند.

روش های خشک کردن انجیر در خانه

خشک کردن انجیر در خانه به روش‌های مختلف انجام می‌شود.
در خانه می‌توان از روش‌هایی مثل:
1. خشک کردن در مقابل نور آفتاب،
2. قرار گرفتن در جریان هوا و باد،
3. استفاده از حرارت دادن،
4. قرار دادن در دستگاه میوه خشک کن.
در تمامی روش ها پیش از هر کاری انجیرها را بشویید، سپس انجیر را درسته با کمی ساقه خشک کنید یا ساقه آن را چیده و از وسط به دو نیم کنید.


										خشک کردن آسان انجیر

روش سنتی خشک کردن انجیر در آفتاب

اولین و معمول‌ترین روش، استفاده از نور آفتاب است. در صورت فراهم بودن شرایط و وجود فضای آزاد در منزل، میوه انجیر را می‌توان به کمک نور خورشید و یا بهره‌گیری از جریان هوا خشک کرد. بهتر است همزمان از هر دو روش استفاده کنید.
ابتدا انجیر را روی توری مشبک و در یک جهت بچینید. سپس روی انجیرها را با یک توری نازک بپوشانید تا از گرد و غبار و حشرات در امان باشد.
به مدت ۳ تا ۵ روز در معرض آفتاب قرار دهید و هر روز به آن سر بزنید.
در این مدت باید انجیرها را هنگام شب به داخل منزل ببرید و روز بعد در معرض آفتاب قرار دهید. می توانید برای خشک کردن انجیر ، میوه‌ها را به شکل تسبیح از نخ عبور دهید و در مقابل نور خورشید آویزان کنید.

خشک کردن انجیر در فر

فر را از قبل گرم کرده و دمای آن بر روی ۶۰ درجه سانتی‌گراد (140 درجه فارنهایت) قرار دهید. سپس میوه انجیر را روی صفحه مشبکی درون فر قرار دهید. درب فر بایستی کمی باز باشد تا رطوبت انجیر از فر خارج شود. مراقب باشید درجه حرارت از 135 درجه بیشتر نشود. در غیر اینصورت انجیر بسیار داغ شده و پخته می‌شود. همچنین انجیر درون فر بایستی هر چند وقت یک‌بار چرخانده و پشت و رو گردد.
مدت زمان مورد نیاز برای ماندن انجیر نیمه خشک درون فر در حدود ۱۲ تا ۱۸ ساعت می‌باشد. انجیر تازه (تر)، ممکن است درون فر تا ۳۶ ساعت زمان نیاز داشته باشد. انجیر خشک زمانی به‌ دست آمده که آب داخل میوه کاملا خشک شود و انجیر حالت چروکیدگی پیدا کند.


										خشک کردن انجیر در میوه خشک کن

خشک کردن انجیر با دستگاه خشک کن

برای این کار باید دمای دستگاه را روی ۱۱۰ درجه قرار دهید تا انجیرها بین ۱۲ تا ۲۴ ساعت خشک شوند.
خشک کردن انجیر شیرین
قبل از اینکه انجیر را خشک کنید ۱ فنجان شکر را در ۳ فنجان آب حل کنید و بگذارید بجوشد و به قوام بیاید. انجیرها را به آّب شکر اضافه کنید و اجازه دهید ۱۰ دقیقه آهسته بجوشد. سپس انجیر ها را از آب خارج کرده و با آفتاب یا با فر خشک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published. Website Field Is Optional.

CommentYour Message
NameYour Name
EmailEmail
WebsiteWebsite